Přítomnost THC v moči
Lukas200
Dobrý den, Pokud mi byla zjištěna přítomnost THC v těle a ne to že jsem pod jejím vlivem na pracovišti, mohou mě nějak sankcionovat? Mají právo rozhodovat o tom jestli ji užiji mimo práci a mimo svou pracovní dobu. Mohou mě za to propustit?

Odpověděl:
Dobrý den, váš dotaz jsem konzultovala s JUDr.Ing. Helenou Svatošovou z Právní poradny A.N.O., její odpověď máte níže. No, jen mě k tomu ještě napadá, jestli vám to kouření marihuany za takové starosti a trable opravdu stojí. "Dobrý den, na prvním místě je třeba znát přesnost a průkaznost testu, který jste podstoupil - zda šlo o vyšetření moči či krve. Z testu z moči nelze učinit závěr o době požívání látky a případného vykonávání práce pod jejím vlivem. Z krevního testu však je možné určit, zda je v organismu "aktivní THC", tj. zda je osoba pod vlivem, anebo zda jde jen o metabolity THC. Ty hovoří jen o tom, že daná osoba THC užila, ale v době odběru vzorku nebyla pod vlivem. Aktivní THC je v krvi cca 12 hodin, výjimečně o něco déle. Metabolity jsou z organismu zjistitelné v závislosti na intezitě předchozího užívání až 1 měsíc od posledního užití. Pokud zaměstnavatel bude tvrdit, že jste práci vykonával pod vlivem THC, může aplikovat sankční ustanovení zákoníku práce (především výpověď, okamžité zrušení apod.). Proti tomuto je možné se soudně bránit a prokazovat, že z výsledku testu (byl-li proveden jen test moči anebo výsledky krevního testu hovoří jen o metabolitech THC) nelze učinit závěr o výkonu práce pod vlivem THC. Pokud jde o užívání THC bez vlivu na pracovní výkon, zaměstnavatel dle zákona nemá možnost toto jednání nějak promítnout do svého postupu. V praxi však může být problémem otázka doznívání účinků, dlouhodobých účinků či účinků dlouhodobého užívání THC na výkon práce, tedy argumentace poznatky medicínskými, kde závěr nelze předjímat. Existují i povolání, kde jsou pracovníkům stanoveny specifické povinnosti (např slib policisty apod.), které lze užíváním THC i mimo pracovní dobu porušit. Za PPANO, Helena Svatošová"