Jak mám pomoci závislému příteli?
zoufalá
Dobrý den, potřebuji nutně a rychle poradit. 1. Jak na příteli poznám zaručeně že si dal pervitin, když ho šňupe? Na očích to moc nepoznám, vidím ho každý den, příjde mi furt stejný. 2. Jak mu mám pomoc? Na jednu stranu mě často o tu pomoc sám prosí, nadruhou stranu se mi zdá, že pomoc nechce, že ho to baví, zvykl si už lhaát o tom, ale pro mě to neni život. Nejhorší jsou ty jeho jako kamarádi, kteří vlastně jen hledají někoho, kdo s nim bude fetovat. Ještě mě klidně pomluví, přitom sem to nakonec vždycky jen já, kdo ho tahá z bryndy a oni dělají, jako by ho neznali. 3.Je vůbec šance aby se drogově závislá osoba dostala ze své závislosti? Znám holku, co prošla léčebnama a stejně se k tomu vždycky vrátila. Dřív sem na něj měla opravdu velký vliv, dala bych ruku do ohně, že za ty 2 roky nefetoval a jestli jo, tak možná jednou za rok, když sme spolu zrovna nebyli, ale to je jen spekulace. Jenže čím sme spolu dýl, tak zamilovanost opadá a já už na něj nemám ten dobrý vliv. Někdy mám pocit, že je se mnou jen proto že ví, že má svý jistý a že se o něj postarám, jinak by mi to nemohl dělat za zády. Nepsal by si každou chvíli s jinýma holkama na téma sex a tak, nebyl by na mě agresivní a tak dále. ale to neni podstatou mých otázek. 4. Jaké následky může mít užívání pervitinu? Co hrozí mě, kromě žloutenky, jaké psychycké problémy to může přinést? Prosím poraďte mi, mám pocit, že když to nechám být, tak to bude horší a horší. Já lidem pomáhám, nedokážu se dívat na to jak se dobrovolně ničit. Jak s ním mám mluvit, abych v něm vzbudilo pocit, že on sám s tím chce přestat? Protože když on sám nebude chtít,tak s tím nepřestane. Prosím pomozte, jsem zoufalá, ničí to jeho,mě, moji rodinu, jeho maminku i vztahy s kamarády, prostě všechno. Děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, napsala jste toho tolik, že bych popsala stránky, než bych se ke všemu vrátila. Jen stručně k Vašemu vyprávění o vašem vztahu - myslím, že Váš přítel Vás docela dobře vydírá a manipuluje s Vámi. Vyhrožje Vám vším možným, slibuje, svoje slabosti svádí na Vaše rozhodnutí se s ním rozejít, dělá z Vás hlupáka ve hře s testy atd. Když to všechno uvážíte, možná si i odpovíte na otázku, jestli zrovna tenhle člověk si teď zaslouží všechnu tu energii, kterou do něj vkládáte a jestli Vám stojí za to, abyste se trápila. Dokud nepřevezme sám zodpovědnost za svoje chování a Vy ho v tom nenecháte, nezmění se nic a budete podobné hry hrát stále dokola. Ale k Vašim původním otázkám: 1. Nikdy bezpečně nepoznáte, že si dal. Nepozná to kolikrát ani ten, kdo sám zkušenost s drogami má. A nevím, jestli patří do vyrovnaného vztahu kontrolovat příteli zornice. 2. Nejlíp mu pomůžete - i sobě - když se k němu začnete chovat jako k dospělému, který je sám zodpovědný za své chování. Ani diagnóza z dětství ho neomlouvá. 3. Šance na změnu je, ale musí on sám chtít, nemůžete chtít Vy za něj. 4. Pro Vás je kromě infekčních nemocí největší riziko v neustálém stresu a psychickém vypětí. Pravděpodobně za pár let pak zjistíte, že jste několik let svého mládí, kdy si ostatní užívali bezstarostnost, strávila staráním se o někoho, kdo o to vůbec nestojí a jen Vás využívá. Kromě toho se Vám také může stát, že Vám rozprodá věci z bytu atp. Z dříve napsaného asi cítíte, že jediná rada, kterou pro Vás mám je co nejdřív se s přítelem rozejít, přestat se o něj starat a začít žít.