Pervitin
Katka
Dobry den, zajimala by me jedna vec, na kterou nikde nemuzu najit odpoved. Je mi 21 let, rok a neco beru pervitin. Vetsinou tak tyden v kuse, pak si dam pauzu, obcas tyden, obcas 3 mesice..proste jak kdy..sem tam zkusim i extazi. To, co mi vrta hlavou je to, ze nemam zadne negativni zkusenosti. Kdyz mi kamaradi vypravi o dojezdech, absolutne nechapu. Nikdy jsem nic podobneho nemela. Naopak muzu rict, ze mi pernik v mnoha vecech pomohl - do 19 let jsem trpela depresemi, opakovane se pokousela o sebevrazdu, pila prilis alkoholu a pak byla strasne agresivni...kdyz jsem pernik poprve vyzkousela, vybavila se mi zkusenost, kterou muj mozek vytesnil - kdyz mi bylo 8, sexualne me zneuzival muj stryc. Je to zrejme duvod vseho, co jsem do tech 19 provadela, aniz bych si v te dobe dokazala vysvetlit proc to delam. Kazdopadne se mi od prvni zkusenosti s pernikem radikalne zmenil zivot - k lepsimu. Stalo se neco, co pred tim nedokazali psychiatri, leky, pobyt v Bohnicich ani pomoc rodicu. Zacala jsem mit rada zivot a predevsim sebe. Paradoxne jsem zacala delat veci, ktere jsem driv kvuli svemu lhostejnemu a rezignovanemu zivotnimu stylu nedelala a ktere se povazuji za priznaky drogove zavislosti - zacala jsem myslet na budoucnost, urovnala jsem vztahy s rodici, vidam se s kamarady (neberou drogy), dodelavam si skolu.. Nedokazu si nijak vysvetlit, cim to je, vsude ctu a vidim okolo sebe to, co s clovekem droga dokaze udelat..ale ja ji muzu jen podekovat. Tak se ptam: zaznamenali jste nekdy podobny pripad, je mozne nejak to vysvetlit? Predem diky za odpoved.

Odpověděl:
Dobrý den, pokusím se Vám odpovědět. Máte štěstí, že jste ani po roce a půl braní pervitinu neokusila jeho zlou stránku. Možná máte štěstí... Vzhledem k Vašemu příběhu se nabízí ještě jedno vysvětlení. Na užívání drog se dá někdy pohlížet jako na sebemedikaci. Jednoduše řečeno, drogou si člověk "léčí" některé svoje neduhy. Otázka je, za jakou cenu. Například u hyperaktivních dětí s poruchou pozornosti se k léčbě používají léky, které působí obdobným, ale slabším, stimulujícím účinkem. Je možné, že u Vás pervitin zafungoval také pozitivně - to ostatně na začátku říká většina uživatelů - a stále tak funguje. Opět ale opakuji - za jakou cenu? A s jakými riziky? Nikdo Vám nezaručí, že vše bude tak "pozitivní" i nadále. Moje rada je spojit se s odborníkem, psychiatrem, a všechno pořádně probrat. Myslím, že najdete společně cestu jak si ponechat to dobré, co Vám pervitin do života přinesl, i když se s ním rozloučíte. Pokud o to budete stát, můžeme Vám pomoci s kontaktem na někoho, s kým můžete všechno probrat. Co na to říkáte? Zdravím Vás a dejte vědět! Štěpán Veis