Pervitin - chutě v těhotenství
mamča
Dobrý den, je mi 23let, 4 roky abstinuju od previtinu po 4 letech braní. Mám práci, bydlení atd., od 19 jsem bez relapsu, kontakty na lidi co brali nebo vařili nemám. Teď jsem v 11 týdnu těhotenství a poslední měsíc mám hrozné chutě na P. Občas se neuhlídám a pouštím si hudbu kterou jsem posloouchala když jsem brala, čtu si staré deníky a časopisy atd., jakoby se mi po perníku stýskalo. Mám hrozný strach že selžu. Nevím jak chutě na drogu souvisí s těhotenstvím. Už jsem do jedné poradny psala, bylo mi řečeno že "se to stává" a že mám být ráda, že perník nenechal horší následky. Což je fajn a já jsem fakt vděčná že při vyvádění všech těch zhovadilostí jsem nechytila žloutenku C nebo něco podobného, přesto bych ráda uvítala radu jak se chutí a toužení po perníku zbavit, mám hrozný strach že se to zhorší a zas do toho vlítnu. Děkuju. M.

Odpověděl:
Dobrý den, jak vidíte, jsou chutě pěkně záludná věc. Nejprve bych Vám rád napsal, že je moc dobré, že čtyři roky abstinujete od pervitinu a držíte se! K chutím bych Vám napsal to, že je možné, že mohou být ve Vašem případě vyvolány hormonálními změnami v těhotenství, ale také i mnoha jinými důvody. Myslím ale, že to není to podstatné. Jde spíš o to, jak na ně. Je víc možností. Jednou z nich bude to, říct si, že se to stává a snažit se je nechat být. Ve většině případů chutě odejdou stejně jako se objevily. Je to jen otázka času. Určitě nepomáhá vracet se a oživovat si vzpomínky a svým způsobem tak ty "chutě" živit. Naopak je lepší se vzpomínkám vyhnout úplně. Čtení ve starém deníku může být ve chvíli, kdy je člověku dobře, zajímavé, ale ve chvíli, kdy je trochu nalomený může napáchat dost škody. Vraťme se ale k dotazu. Pokud se cítíte, že už je toho na Vás moc a máte i obavy, že je tu i možnost návratu k pervitinu, je tu další možnost a to nebýt se svými chutěmi sama. Mám na mysli to, že je tu možnost obrátit se na nějaké odborné zařízení, kde si můžete o všem co se ve Vás děje, promluvit. Může se jednat například o doléčovací centrum, nebo obdobné zařízení, kde jsou lidé, kteří s Vámi všechno proberou a možná Vám pomůžou na všechno získat nový pohled a sílu. Někdy taky stačí se jen z chutí vypovídat. Pokud napíšete odkud jste, pokusíme se Vám doporučit nejbližší zařízení, na které byste se mohla obrátit. Zvažte to. Myslím, že i s ohledem na vaše těhotenství by to bylo určitě rozumné. Zatím zdravím a držím Vám palce! Štěpán Veis