lidunamia
Zdravím Vás, chtěla bych se zeptat na Váš názor. Můj kamarád je již dlouholetým uživatelem pervitinu a jeho chování a hlavně smýšlení se samozřejmě změnilo. Posunulo se kamsi do prázdna. Ten člověk už neuvažuje racionálně. Odhodil hranice chování a veškeré zásady na kterých lpěl. Zajímá mě, jestli je ještě možné, aby se dostal psychicky do normálu. Jednoduše, aby opět přijal za své, že peníze se vydělávají prací, ne kradežemi. A že žít na ulici, přespávat po kamaradech, neustále fetovat, není ta správná cesta. Dříve to byl milý, chytrý a hlavně slušný člověk.. a co je z něho dnes? Pouhá troska. Je možné, že kdyby se nějakým zázrakem podařilo, že by toho nechal, byl by jako dřív?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Samozřejmě se chování člověka závislého na drogách změní, zvlášť pokud už se dostal tak daleko, jako Váš kamarád - tedy je na ulici nebo po kamarádech, vydělává si krádežemi... Je to součást celého problému závislosti, a stejně jako je léčba závislosti dlouhý proces, tak i s tím související změna chování je dlouhý proces. Tím ale nevylučuji, že pokud by Váš kamarád prošel léčbou a dařilo se mu abstinovat, že se jeho uvažování a chování časem dostane do běžných kolejí. Nutno říct, že stejně jako nikdo z nás nedokáže vymazat ze svého života různé zkušenosti, kterými prošel, jakkoli mohou být negativní a nepříjemné, tak nelze vymazat zkušenosti a vzpomínky na léta strávená na drogách, ani zkušenosti z léčby. Člověk, který dlouhodobě abstinuje, může fungovat naprosto normálně a nemusíte vůbec poznat, že měl s drogami něco společného. Ale nedá se úplně říct, že je to ten samý člověk, jako tehdy, než drogy začal brát. Držím palce, ať se kamarád dřív nebo později rozhodne k léčbě.