Prosím o vysvětlení
Dobrý den. Chtěl bych Vás požádat o radu. Četl jsem, že zornice se rozšiřují díky účinku na sympatikus (stimulace, útok-útěk). Pokud se nemýlím, tak mezi sympatomimetika patří především pervitin, kokain a ?MDMA?. Jak je to prosím s halucinogeny jako je LSD a psylocin? účinkují především na parasympatikus a jen mírně na sympatiku -tudíž rozšířené zornice? A u THC jsem na internetu četl, že dochází k mírnému rozšíření zornice. Je to otázka parasympatiku nebo je to spíše otázka komplexního účinku na organismus? Děkuji Vám za informace a přeji hezký den.

Odpověděl:
Dobrý den, omlouvám se, že odpovídáme až teď. Váš dotaz je velmi specifický. Vaše úvahy jdou správným směrem. Drogy se stimulujícím účinkem působí pomocí neurotransmiterů, jejichž vylučování ovlivňují a působí v určité fázi intoxikace na velikost zornic - rozšiřují je. Jde tedy i o MDMA, která patří do specifické skupiny amfetaminů. LSD také působí na sympatikus. Rozšíření zornic může být způsobené tedy jak působením na sympatikus, tak také dalšími drogami obsaženými v "tripu". Ne vždy se jedná o čisté LSD. Drogy, jak správně píšete, mají v konečném dopadu komplexní účinek na tělo a mohou v něm vyvolat různé pochody. Průběh intoxikace tedy sám o sobě může vyvolat různé situace, a tak působit v konečném důsledku jak na sympatikus tak na parasympatikus. O THC a jeho přímému účinku na velikost zornic nevím. Rozhodně nejde o srovnatelný efekt jako u stimulantů. Mohu se Vás zeptat, proč se ptáte? Zdravím, Štěpán Veis