re: smysl života (pro Tomáše Nedvěda)
T.D.
pane Tomáši, 20.11.2007 ve 10:20 jsem na tento server zadal dotaz a Vy jste mi ten samý den v 15:14:21 odpověděl. Nevyskytl jsem se doteď na internetu a proto Vám odepisuji až teď. Chtěl bych Vám vyjádřit své poděkování za to, že jste tak rychle reagoval na můj dotaz... Odhadl jste mne, a troufám si říct, že lépe než kdokoliv, s kým jsem za dobu své abstinence konzultoval své problémy. Máte pravdu, měl jsem určité psychické problémy už než jsem začal s drogami, a k tomu jsem začal brát kvůli vyplnění volného času...nejhorší možná kombinace. Teď mám stále pocit, že nic mimo fetování neumím, nic jiného mě nebaví a o ničem jiném se bavit nedokážu :-( . Navíc mi můj milý perníček způsobil psychózu, na kterou se teď snažím léčit. Ale mohlo být hůř. V léčebně jsem potkal kluka, asi tak sedmnáctiletého, který měl drogami tak poškozený mozek, že lidem tvrdil, že z elektrické zásuvky vyskakuje čert a honí ho po pokoji. Velmi mě mrzí, že nejsem z Prahy, Vaše pozvání na doléčovák bych bral hned a všemi deseti. Možná je to ukvapená domněka, ale prostě cítím, že Vy jste mi opravdu porozumněl. Chodil jsem na doléčovák v našem městě, ovšem po pár týdnech jsem tam přestal chodit, protože můj terapeut usoudil, že jsem na dobré cestě a že se mnou nemá co řešit. Od té doby už jsem nenašel odvahu či snad důvod, proč tam znovu zajít.

Odpověděl:
Dobrý den, jsem rád, že jste se ozval. Po pravdě řečeno, doléčovací centra mají velmi omezené možnosti. Nemůžete od nich čekat intenzivní, dlouhodobou psychoterapii. Tím nechci říct, že jí nezbytně potřebujete, ale podle toho, co popisujete, by stálo za to to zvážit. Tím vám chci nastínit 2 možnosti, které pro vás v této chvíli vidím. Ta první je znovu zkusit doléčovací centrum. Nelámejte nad nimi hůl a zkuste je kontaktovat. Pořád je lepší zkusit hledat možnosti další spolupráce než čekat na relaps. Druhá možnost je začít standardní psychoterapii. Úskalí tohoto řešení může být v penězích - na pojišťovnu pracuje poměrně málo psychoterapeutů a běžná cena za jedno sezení je kolem 500,- Kč. Další problém může být v tom, že psychoterapie přináši v prvních stádiích poměrně velkou zátěž. Je třeba zvážit, kolik jste schopný v tuto chvíli unést bez perníku. Ideální řešení by možná bylo zkombinovat obě možnosti. Váš cíl na DC by mohla být stabilizace - nalezení práce, stabilizace vztahů, upevnění abstinence - vyhrabat se z nejhoršího. Po odchodu z DC byste mohl pokračovat ve svém duchovním rozvoji s pomocí psychoterapie. Sázím na vaši schopnost rozhodovat o dalším postupu a zároveň volit pro vás dobré řešení. Tutu schopnost máte, protože jste pro svou záchranu udělal už docela dost a můžete v tom pokračovat. Chce to jen odvahu a víru v to, že vás může čekat lepší budoucnost. Držím palce. TN