viac otazok
donald
Dobry den,mam viacej otazok. 1.co moze obsahovat tabletka extazy hnedej farby /nechceli z nej chodit nohy/. 2.nikde sa tu nepise o extaze liquido-tekuta forma.ma nejake silnejsie ucinky? 3.ketamin sa picha do svalu? ake ma ucinky? 4.co by sa stalo,keby sa heroin alebo nejaka ina droga podavana injekcne nepichla do žily,ale mimo žily?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. ad 1) Mohlo se jednat o látku 2-CB (4-Bromo-2,5 Dimethoxyfenethylamin). V Evropě se relativně často vyskytl v tabletách společně s MBDB a MDMA, nebo jako čistá bílá krystalická látka. V průběhu intoxikace (zejména na jejím začátku) může dojít k pocitu ztráty ovládacích schopností těla. 2-CB má podobný mechanismu účinku jako MDMA, ale účinek je zpravidla výraznější a více halucinogenní. ad 2)jako tekutá extáze bývá zpravidla označována látka, která se nazývá GHB (nejedná se tedy o MDMA v tekuté podobě). Podrobnější informace pocházejí ze spřízněného webu www.extc.cz: "Obvykle jde o bezbarvou tekutinu (odtud též názvy tekutá Extáze, liquid E nebo liquid Ecstasy), zřídka o bílý prášek, s výraznou slanou chutí, bez zápachu, výjimečně jako bílý prášek v kapslích. Přesto je po smíchání s nápojem těžko rozeznatelná. Odtud plyne její zneužívání jako uspávacího prostředku (prostitutky tak uspávají své zákazníky) či k odbourání zábran (muži ho kapou ženám tajně do pití, aby byly „povolnější“). Tato aplikace (byť nevyžádaná) je však velmi nebezpečná, neboť kombinace i malého množství GHB s alkoholem či antidepresivy může přivodit symptomy podobné předávkování (hluboký spánek, případně i úmrtí). V nízkých dávkách může navodit stav podobný opilosti, uživatelé se cítí uvolněně, zvyšuje se jejich schopnost komunikovat s okolím, naopak se snižují motorické schopnosti, mohou se dostavit závratě a další symptomy připomínající stav po požití většího množství alkoholu. Ani nízké dávky GHB však není vhodné užívat před řízením motorových vozidel. Střední dávka zvyšuje relaxační účinek a prohlubuje smyslové vnímání (zejména hudby a tance). Obvykle se dostavuje veselá nálada. Zároveň s tím se však také snižuje schopnost srozumitelně se vyjadřovat, začínají převažovat pocity otupělosti a nevolnosti. Velmi žádaný je sexuální účinek látky - zvyšuje se hmatová citlivost, schopnost erekce a orgasmu. Vysoká dávka umocňuje popsané negativní účinky GHB, které v důsledku vedou k pocitu celkové únavy. Může přivodit ztrátu vědomí a hluboký spánek trvající několik hodin." ad 3)Co to je? Ketamin se řadí mezi tlumivé látky s halucinogenním účinkem. Nejčastěji se vyskytuje v podobě bílého prášku nebo jako kapalina v malých ampulkách. Bílý prášek se šňupe, v tekutém stavu se ketamin aplikuje injekčně avšak výhradně do svalu, výjimečně se může objevit v podobě malých tablet nebo gelových kapslí, které se často prodávají jako extáze. V nižších dávkách způsobuje lehké snění (podobné jako u N2O) a pocit odcizení se vlastnímu tělu. Může docházet ke zpomalení vnímaní. Vyšší dávky způsobují halucinace, které mohou přejít až v jakousi mimotělní zkušenost. Ketamin totiž odděluje smyslové počitky a vjemy, a tak se může stát, že budete sami sebe pozorovat z výšky nebo dokonce přecházet z místnosti do místnosti, aniž byste se ve skutečnosti hnuli z pohovky. Účinky se dostavují do 4 minut v případě injekční aplikace do svalu, během 5 až 10 minut v případě šňupání a během 10 až 20 minut po spolknutí. Malé dávky drogy mohou způsobit zpomalení srdeční činnosti, vyšší dávky zpomalují také vnímání a dechovou frekvenci. Vysoce nebezpečný je ketamin v kombinaci s alkoholem nebo sedativy. Časté užívání vede k poruchám vědomí, neurózám a dalším mentálním poškozením. V určitých případech se mohou objevit další nežádoucí účinky - nevolnost, zvracení atp. Ketamin způsobuje silnou psychickou závislost. ad 4) záleží to mnoha faktorech - jednak na typu drogy a jednak na místě, kam je droga aplikovaná. Vysoce nebezpečná je záměna žíly za tepnu - při aplikaci do tepny je velké riziko ztráty krve a potenciálně smrti. Píchání pod kůži nebo do svalu je bezpečnější, ovšem například u heroinu dochází k tomu, že se snižuje účinek dávky při aplikaci pod kůži nebo do svalu. Obvykle také tato aplikace bývá bolestivější a je zde velké riziko vzniku abscesů (zánětlivých ložisek v místech vpichu).