táta alkoholik
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak mohu pomoci otci (59 let), který je dle mého názoru alkoholik. Pije denně a to dokonce i v práci a vypadá to že o ní zachvíli přijde (nevím z zda je to důvodu pití). Jde o to, že s rodiči nebydlí, bydlí s něma jen moji dva bratři, ale když občas přijedu, tak sice se snaží držet, ale já to na něm poznám. Sama jsem skoro zapřísáhlý abstinent a proto se nemůžu dívat jak ničí sebe a naši rodinu. Mamka s tím asi nic nedělá-je na to asi moc slabá. Jednou jsem se mu už snažila domluvit, typu jestli má nějaký problém, jestli mu můžu nějak pomoci a ať s tím přestane, jelikož bude brzy dědečkem a, že ho potřebuju, jelikož bude náš jediný dědeček. Ale bylo to k ničemu-jako kdyby se nic nestalo. Nevím jak ho přinutit k tomu, abys tím skoncoval. Problém je taky v tom, že bydlí na vesnice a vždy, když jde z práce tak není problém zahnout do hospody, kterou má při cestě. S rodiči bych si o tom chtěla vážně promluvit, ale jsme ten typ rodiny, kde se o takových věcech nikdy nemluvilo (vlastně ani o jiných věcech se u nás nemluví), proto bude pro mě velice těžké to s nimi řešit i přes to, že jsem už dlouho dospělá a že by mě měli začít brát vážně. Velice bych chtěla poprosit, jaké kroky bych měla podniknout, abych otci pomohla a donutila ho k tomu, aby přestal. Četla jsem i různé články a vím, že to není jednoduché a že to bude běh na dlouhou trať. Velice děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, píšete o tatínkovi, který je podle Vás alkoholik. Tatínek je pro Vás důležitý. Snažila jste se mu domluvit, nabídnout mu pomoc, ale nic se nezměnilo. Doma se o problému nemluví a Vy se chystáte tohle tabu prolomit. To určitě nebude nic jednoduchého, ale Vy jste rozhodnutá! Něco jste si už o alkoholismu přečetla a tak víte, že to nebude jednoduché, ale spíš běh na dlouhou trať. Podle toho všeho je opravdu vidět, jak moc Vám na tatínkovi, budoucím dědečkovi, záleží. Bohužel je to ale tak, že pokuď nebude on sám mít pocit, že má problém, se kterým chce něco dělat, nic moc s tím nezmůžete. Pít, je jeho rozhodnutí, na které má plné právo - i když Vás to trápí. Ptáte se, co dělat. A já nemůžu říct víc, než že jste to vzala za správný konec! Nezbývá než dál s tatínkem mluvit o tom, jak Vám na něm záleží, jak Vás trápí, že si ubližuje, jaké chování se Vám nelíbí - ale nevyhrožujte mu, nevydírejte ho (ani pláčem). Nemůžete mu sice zakázat pití, ale můžete se s ním domluvit na pravidlech, za jakých se s ním budete stýkat, povídat si s ním, půjčovat mu vnouče apod. Když se na něčem takovém dohodnete, musíte to ale pak dodržet a být v tom naprosto a bez výjimek důsledná. A můžete ho pochválit a říct mu, jakou radost Vám dělá, když Vaši dohodu dodržuje. Tím, že s ním nežijete v jedné domácnosti, nemáte asi víc možností. Zbytek je na rodině. Někdy nebývá takové domlouvání jednoduché - obzvlášť, když je do něj zapojeno více lidí. Proto se doporučuje rodinám navštívit poradnu, kde dostane každý prostor k problému se vyjádřit a celá rodina (tedy i táta) může společně hledat řešení. Problémem totiž není otec, ale spíš to pití a jeho následky (peníze, chování otce, chování rodiny k otci atd.). Kdybych věděla, odkud jste, poslala bych Vám kontakt. Teď Vám můžu jenom doporučit podívat se na www.drogy-info.cz na "mapu pomoci". S pozdravem a přáním velké trpělivosti, Gabriela Koryntová.