Žvýkací tabák - snuss
Mušák
Dobrý den, zajímalo by mě, zda existuje nějaká zdravotní studie na žvýkací tabák, jaké má účinky. Zda je to droga nebo ne. Vím, že je prodej v zemích EU kromě Švédska (má vyjímku) zakázán. Užívají ho u nás někteří vrcholoví sportovci, (hokejisté apod.) ale rozšiřuje se i mezi jiné kategorie obyvatel. Prosil bych o odbornou odpověď jak po stránce zdravotní, tak po stránce právní. Moc materiálů na netu jsem zatím nenašel. Zabývám se sociálně nežádoucími jevy a myslím si, že by se mohl žvýkací tabák zahrnout mezi tabákové výrobky a tedy návykové látky, stejně jako alkohol.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás, žvýkací tabák je stejná droga jako jakákoli jiná forma tabáku. Zdravotní důsledky jsou stejně závažné jako u kouření tabáku, i když se mohou trochu lišit. Jednak jde o závislost na nikotinu a jednak např. o rakovinu dutiny ústní a další dentální a orální problémy (viz článek níže). Jinak bych Vás chtěla vyvést z omylu - žvýkací tabák je pochopitelně zahrnut mezi tabákové výrobky a na všechny tabákové výrobky, ať již se jedná o cigarety nebo žvýkací tabák, se vztahují omezení již v současnosti (viz např. zákon 379/2005 Sb. Ochrana proti škodám způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami). Jejich prodej ovšem není v ČR zakázaný. Zde najdete podrobné informace o tabáku v češtině: www.biotox.cz/enpsyro (Encyklopedie rostlinných drog) Zde najdete informace v angličtině (Světová zdravotnická organizace), kde jsou publikace o tabáku (ve všech formách) zdarma ke stažení. http://www.who.int/tobacco/resources/links/en/index.html http://www.who.int/tobacco/resources/publications/en/index.html "Žvýkací tabák, dříve známý a oblíbený i v našich zeměpisných šířkách, se těší velké oblibě především v jižní Asii. Lékaře to ovšem děsí. Stejně jako kouření tabáku je totiž smrtelně nebezpečné i jeho žvýkání. „Více než šest set miliónů lidí ročně na celém světě může svůj život zachránit, pokud chuti tabáku navždy odolá a se zlozvykem přestane,“ oznámili lékaři. Právě v jižní Asii a etnických skupinách na západě je žvýkání tabáku nebezpečnou tradicí, která se přenáší z generace na generaci. Důsledky zlozvyku jsou šokující: v Indii jsou postiženi rakovinou ústní dutiny čtyři z deseti onkologických pacientů. Ale i západní Evropa hlásí velmi překvapivá čísla. Například ve Velké Británii ročně onemocní rakovinou ústní dutiny tři tisíce lidí! A polovina z nich zemře. „Žvýkání tabáku je stejně návykové jako třeba amfetaminové drogy. Je to ovšem po mnoho století součást indické kultury a je těžké lidi přesvědčit, že i tradice může zabíjet. Patří to k hinduismu, bohužel jako horší součást víry,“ tvrdí doktor Chetan Trevidy z nemocnice Northwick Park v Londýně. „Přesto chceme informovat alespoň občany, kteří si neuvědomují, že jejich zlozvyk může mít smrtelné následky. Opravdu nebezpečné je žvýkání areku s příměsí tabáku, u něhož vzniká silná závislost. Nejlepší prevencí je všímat si polypů a skvrn v ústech, změn ve snášenlivosti koření v jídle a schopnost otevírat a zavírat ústa bez výrazných bolestí. A v případě pochybností okamžitě kontaktovat odborníka.“(Plus)