Dobrý den, mám 19-letou dceru, která je na pervitinu-šňupe. Zjistila jsem to před sedmi měsíci, tedy když byla před koncem 4ročníkuSOŠ, kdy propadala z několika předmětů. Maturitu by měla dělat v lednu2008,nyní je evidována na úřadu práce. Slíbila, že se s tím přestane a bude se učit, ale to se nestalo. Naopak začla chodit s klukem, který je na jehle-pervitin. Chce se k němu přestěhovat, na školu kašle, kašle vlastně na všechno. Už si nevím rady, chodila jsem do Teen Challengu tady v Plzni, kde bydlíme, dcera tam byla prákrát, ale řekla, že to k ničemu není a že tam už chodit nebude. Potřebuji poradit, kde by se mohla léčit, když ambulatní terapie nepomáhá. Děkuji za radu.R.N.

Odpověděl:
Dobrý den, rozumím tomu, že vás situace vaší dcery trápí, ale z toho, co píšete, mám spíše dojem, že dcera v současné době o léčbu zájem nemá. A pokud má léčba být úspěšná a vést k abstinenci, je potřeba, aby o změnu usilovala především vaše dcera a případný druh léčby zvolila, optimálně po konzultaci s odborníky, také ona sama. Navíc je plnoletá a za svůj další život plně zodpovědná. Pokud se tedy rozhodne, že se odstěhuje a bude na všechno "kašlat" a brát pervitin, moc s tím nenaděláte. Ale rozhodně máte plné právo ji v jejím rozhodnutí nepodporovat (např. finančně, nevyřizovat za ni její průšvihy, neposkytovat jí doma servis). A pokud se neodstěhuje a zůstane bydlet v domácnosti s vámi, platí to dvojnásob. Je dospělá, můžete po ní požadovat, aby se podílela na chodu domácnosti, pokud nestuduje, našla si práci atd., a pokud to nesplní, stanovit jasné kroky z vaší strany, které budou následovat. Většinou bývá docela náročné tato pravidla vybalancovat a pak se jich také držet. Je to pro vás jistě velice těžká situace a jako ideální bych viděla, kdybyste se na odbornou pomoc obrátila vy sama, klidně bez dcery. Existují odborné programy, které poskytují poradenství a pomoc rodinným příslušníkům závislých. Zkuste se obrátit na Kontaktní centrum CPPT, Havířská 11, 301 00 Plzeň Vedoucí: Bc. Karolína Vodičková, tel.: 377 421 374, které takovýto program má. Přeji hodně štěstí a sil.