bela
Ahoj, žiju s perníkářem 4 roky. byl v komunitě, ale jen 3 měsíce. Rok vydržel i bez chlastu, ale znova v tom lítá. Zítra má jít na Antabus, ale někde paří. Máme 2 děti, 9letého z mého prvního manželství a spolu 19měsíčního. Má hodně práce, a pro ni zapomněl na rodinu a začal problémy řešit po svém. Několikrát jsem ho vyhodila, ikdyž vím, že to asi není řešení, ale v ty momenty pro mě nejjednodušší. Jen chci vědět, jak s ním mám komunikovat? Když ho vydím nakoplího nebo pod vlivem alkoholu, hnusí se mi a zároveň je mi ho líto a NENÁVIDÍM ho. Co mám dělat, už si říkám, že přece každý má nějaký hranice. Ty svoje jsem kvůli němu několikrát posouvala. Prý je to běh na dlouhou trať, ale jak dlouhou, kdy to skončí?Prý by ho ani nenapadlo vzít si peří, kdyby nebyl schlastaný, že ho to vzpruží.Sama jsem nikdy nic nevzala. Je to začarovaný kruh, je to vůbec 'život'? Díky

Odpověděl: Olina Kudová
Dobrý den, vaše situace je opravdu nelehká, nicméně není neřešitelná. Nejdříve si ale musíte rozmyslet, jestli v takovém životě, jaký popisujete, tedy se závislám člověkem, chcete pokračovat. Nejde přece jen o Vás, ale také o Vaše děti. A pro ty je takové prostředí přinejmenším nevhodné a ohrožující. Zkuste se rozhodnout, jestli takhle chcete žít dál nebo něco změnit. Věřte, že samo od sebe se to nezmění a pokud ano, tak spíš k horšímu. Dokud budete posunovat své hranice, bude je Váš partner zkoušet. Pokud mu opravdu chcete pomoci (a vlastně celé Vaší rodině), musíte si ujasnit své postoje a na těch opravdu trvat. V každém případě byste měla být neústupná, co se týče abstinence (a léčby) Vašeho partnera. Co byste měla dělat konkrétně je na delší povídání. Optimální by bylo, pokud byste navštívila nějakou poradnu. Tam bude přece jen více času a prostoru na to, abyste mohla všechno probrat a ujasnit si své postoje a vytvořit nějaký plán, jak budete dál postupovat. Zde najdete databázi kontaktů z oblasti závislostí. Vyberte si oblast, kde bydlíte, a z typu služeb AT poradnu (nebo můžete zkusit poradnu obecně. Zobrazí se Vám příslušné kontakty. Pokud jste z Prahy, doporučila bych Vám třeba Poradnu pro rodiče (a rodinné příslušníky), kterou provozuje SANANIM. Najdete ji rovněž ve výše zmíněných kontaktech. Přeji Vám hodně sil a pevné odhodlání.