dcera
data
Chtěla bych se zeptat na svoji dvacetiletou dceru. Začala studovat vysokou školu a několik měsíců má změněné chování - skoro s námi nemluví, každý dotaz ji obtěžuje, celý den je zavřená ve svém pokoji (jezdí jen na výkendy), neustále hraje hry na počítači. Je náladová (to byla občas i dřív), začaly jí padat hodně vlasy - šampony nepomáhají. Jinak o sebe moc nedbá, oblékání, hygiena. Jiné příznaky jsem nezaznamenala. Může se jednat o drogy nebo je jen ve stresu. Vždy byla introvert. Děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, takhle na dálku je opravdu těžké soudit co se Vaší dceři děje. Rozhodně bych ale nemyslel hned na tu nejhorší variantu. Je možné, že jde, jak píšete, o reakci na stres spojený se školou. Může také jít o nějaké životní období, které Vaše dcera prožívá a nechce nebo nedokáže se s Vámi o tom, co se v ní děje, podělit. Rozhodně se můžete pokusit Vy sama toto téma nějak šetrně nadhodit. Píšete, že s Vámi skoro nemluví a Vaše dotazy jí obtěžují. Nemusíte se přímo na nic ptát, ale pouze sdělit dceři, co prožíváte Vy a jak o jejím životě uvažujete. Na co myslíte, čeho se bojíte a co to s Vámi dělá. Nepoučovat, nehodnotit, neútočit, pouze se pokusit sdělit co se Vám honí hlavou a případně se i jasně a srozumitelně (a nekonfliktně) zeptat na otázky, které Vám leží na srdci. Určitě se o to pokuste. V otevřené komunikaci je klíč k mnoha nejasnostem. Stačí Vám to takhle? Jinak držím palce a přeji jen to dobré! Štěpán Veis