pervitin
x
Dobrý den, navzdory tomu, že osobní zkušenost nemám (s jinými drogami nějakou ano) postupně jsem se dovtípila, že můj přítel (35) bere pervitin. Když jsem ho konfrontovala, zatloukal to nebo říkal, že to nemá na jeho život vliv, že "funguje". Pervitin jsem u něj našla náhodou, ale bohužel už od té doby vím, kde ho hledat. Vím teď, že vyšňupe cca psaníčko týdně. Také má pak třeba měsíc pauzu, když jsme například v zahraničí. Nevím, jak velké může mít takové užívání pro něj následky. Kromě jisté pravidelnosti v extrémním odpočívání, které trvá třeba celý víkend a nárazové nespavosti na něm nic z popisovaných příznaků psychické závislosti (stihoman atd.) nepozoruji, pouze příznaky intoxikace - skřípání zubama, sexuální výdrž. Také velmi pravidelně kouří trávu, což bude mít pravděpodobně ideální protidojezdové účinky. Chci se tedy zeptat: 1. Existuje snad něco jako "snesitelná" periodicita v užívání a dávkování, která člověka nepoškodí? Je prostě možné, "mít opravdu věci pod kontrolou"? 2. Pokud je závislý na sexu na droze, dá se s tím něco dělat? Je možné vrátit se k původní schonosti užít si sex "normálně"? S člověkem takto zatíženým samozřejmě dlouhodobě žít nechci, obzvlášť když mi lže. Nevím si rady. Vzhledem k tomu, že to skrývá, nevím, jak ho donutit k přiznání nebo jinak vynést pravdu na povrch, abych s ním o tom mohla mluvit. Prosím, poraďte, jak se mám v takové situaci chovat, abych nám pomohla oběma. Děkuji mockrát za radu.

Odpověděl:
Dobrý den, ani na jednu z vašich otázek vám asi bohužel nedám zcela uspokojivou odpověď. Všechno je to totiž otázka míry rizika. Tedy k vaší první otázce. Je to nesmírně individuální. Jsem přesvědčen o tom, že každou drogu je možné po různě dlouhou dobu užívat kontrolovaně. Konkrétně u pervitinu je to však nesmírně těžké a riziko je obrovské. Nikdy nemůžete mít jistotu, že to má váš partner zcela pod kontrolou. Je mnoho lidí, kteří byli schopni užívat "kontrolovaně" velmi dlouho, než přišla zátěžová situace, která vedla k závislosti. Neexistuje bezpečná frekvence nebo dávka. Varovné je zvyšování obojího. Co se týká zdravotních rizik, je to podobné. Důležitý je způsob aplikace - nitrožilní je pochopitelně rizikovější než šňupání, dále kvalita materiálu - nikdy neví jistě, co vlastně bere. Další riziko je konflikt se zákonem, s podsvětím... Bližší informace ohledně minimalizace rizik užívání drog získáte anonymně v kterémkoli kontaktním centru. K vaší druhé otázce: Mnoho abstinujících klientů s tím má problém. Pokud je pro vašeho přítele sex na pervitinu atraktivní, bude muset při abstinenci pochopitelně slevit ze svých očekávání. To je de facto problém závislých - při abstinenci se musí vzdát mnoha atraktivních zážitků. Jde to, ale je to obtížné. A konečně k vaší komunikaci: On před vámi skrývá, že bere. Vy před ním zase skrýváte, že to víte a že dokonce máte kontrolu nad tím, kolik bere a kde schovává psaníčka. Zdá se mi, že tu hru hrajete oba, ne? Pokud chcete o tomto tématu začít otevřeně mluvit, zřejmě vám nezbyde, než jít s pravdou ven. Zkuste vyložit karty na stůl a v klidu se pobavit o tom, co vás trápí. Hodně štěstí. TN