Jsem závislý?
Root
Je mi 36 let. Delší dobu mám problémy s alkoholem. Piju už od patnácti let(většinou pivo). Dříve to bylo pravidelně, později nárazově. Vydržím nepít i dva měsíce. Nemám problém si dát pivo k obědu, nebo vypít dva, tři lahváče, ale jakmile vlezu do hospody a mám u sebe více peněz tak je to minimálně do zavíračky. Dříve jsem byl schopen pařit i tři dni v kuse a těch piv co jsem vypil tomu by snad nikdo ani neuvěřil. Nyní se snažím(cca 3 roky s tím něco dělat, cvičím, mám plno zájmů, ale ty nárazové tahy mě dost ubližují, hlavně v práci, kterou jsem díky alkoholu ztratil už mnohokrát, o přítelkyních ani nemluvě. Už jsem se dokonce přestal stýkat se všemi alko-kámoši, ale stejně někdy ujedu. Ale pivo mám rád a nechci ho přestat pít úplně. Problém je hlavně v tom, že kdybych se šel léčit, tak na sebe upozorním, že jsem alkoholik, a vyhodí mě z práce, nebo mě do žádné nové nepřijmou,j elikož to budu mít v papírech. Budu mít problémy i s bývalou manželkou, která čeká na každou záminku, aby mi mi dělala problémy s dětmi. S dětmi jsem se nikdy neopil a když už jsem třeba o dovolené s nimy byl v hospodě na obědě, neměl jsem s alkoholem problém. Ale je to takové celoživotní trápeni. Člověk je nahoře, má kariéru, dobrou práci a bum, jedna pitka a vše je pryč. A to znova a znova. Potřeboval bych poradit, jak s tím bojovat bych: 1.... mohl si dát občas aspoň jedno pivo. 2.... léčil nějakým jiným způsobem než v léčebně, a něměl cejch notorika 3.... aby se mi výrazně zlepšil můj život. PS:Zkoušel jsem pít i nealkoholické pivo, ale je to humus. Předem děkuji a nashledanou. Root.

Odpověděl: Jakub Minařík
Závislost je onemocnění, které se vyznačuje ztrátou kontroly nad užíváním. Po 21 letech pití a problémech, které popisujete je dosti pravděpodobné, že závislý jste a potíže s kontrolou budete mí již napořád. Je jen otázka, jak vážné problémy to budou. Zatím s problémem alkoholu alespoň částečně s úspěchem bojujete. Pokud chcete zkusit jestli zvládnete tu a tam zajít na pivo a nerozjet se, tak to zkusit můžete. Předtím ale je nezbytné nějakou dobu vydržet nepít, ona se pak ta kontrola zčásti srovná. Ta nějaká doba je 1 rok. Alespoň tak to mám vyzkoušené - pokud člověk vydrží alespoň 1 rok abstinovat, tím myslím úplně, tak se stav částečně vrátí. Někdy pak zvládne užívat drogy kontrolovaně, tedy jdu dnes do hospody (chodím tam 1x měsíčně v pátek) a dám si tam 3 piva a do 10 hodin půjdu domů. Nu, to by bylo vysvětlení a odpověď na 1 dotaz, Ohledně 2. Ano, lze se léčit i ambulantně, dokonce poměrně anonymně (pak samozřejmě se za takovou péči platí). Ad. 3. Pak by se vám i výrazně vylepšil váš život. To ale v situaci, kterou popisujete půjde jen s nastolením abstinence. P.s. Zkuste Birel. Chlazený je celkem k pití, zvláště, když je točený. Máte úplně pravdu, že některá nealko piva jsou nepoživatelná.