léčba alkoholizmu
lad
bratr,který nyní žije s naší tetou v rodiném domku je již silně závislý na alkoholu.Dvakrát na základě našeho doporučení (možná trochu nátlaku) absolvoval protialkoholní léčbu,ale bez pozitivního výsledku.Vždy po určité době znovu začal pít.Jelikož má silný abstinenční syndrom (delirium tremens) tak teta jej každý den zásobuje alkoholem (vypije cca 0,5litru 40% alkoholu denně). Další léčení odmítl (smířil se s tím,že mu již není pomoci a rovněž teta odmítá,abychom jej proti jeho vůli někam posílali) a proto bych potřeboval vědět zda je možné v domácích podmínkách mu postupně omezovat denní množství alkoholu případně mu podávat nějaké podpůrné léky aniž by to vyvolalo nějaké abstinenční příznaky.

Odpověděl:
Dobrý den, obávám se, že v případě Vašeho bratra připadá v úvahu pouze další léčba a naprostá abstinence od alkoholu. Jak situaci popisujete, tak k tomu to asi momentálně nesměřuje... Pomalé snižování vypitého alkoholu denně je zajímavá možnost, ale bojím se, že to také nebude fungovat. Musel by to totiž chtít bratr sám a spolupracovat. A jak píšete, nemá k tomu žádnou motivaci a se stavem věcí se smířil. Vzhledem k tomu, že Váš bratr již prodělal delirium, je pravděpodobné, že při úplném vysazení alkoholu, by k němu opět došlo. Jde o vážný, život ohrožující stav a proto by odvykání mělo probíhat pouze v rámci léčby, za hospitalizace, pod lékařským dozorem. Půl litru tvrdého alkoholu denně je dost. Myslím, že jedné, co můžete v danou chvíli dělat je to, pokusit se bratra pomalu, ale soustavně motivovat, aby léčení podstoupit opět. Závislost na alkoholu je těžké a má tendenci se vracet, je běžné, že lidé konči s pitím na několikrát, než se to úplně podaří. Šance přestat tu vždycky je. Dále by bylo dobré, aby se bratr "neživil" jen alkoholem. Tzn. pravidelně jíst, určitě nic nezkazíte nějakým multivitaminem, pohybem, duševní i fyzickou prací atd. Stačí Vám to takhle? Není to lehké. Držím Vám palce. Štěpán Veis