návrat syna
Majka
Již víc než 10let je náš syn na drogách.Je mu již 27 let.Nechci popisovat jednotlivé problémy,neboť je to všude stejné.Změna chování,krádeže doma venku.Kriminál,po domluvách léčení,předčasné opuštění léčebny,po 4měsících vše opět nanovo.Krádeže,psychické vydírání pokud ho vyhodíme z domu,vyhrožování sebevraždou,znovu domluva na léčení,opět dřívější návrat bez dokončení léčby.Po 4-6 měsících opět stejné opakování.Ztráta práce již po několikáté,vyhození z domu,návraty,vydírání atd.Nyní opět v kriminále,žádá nás abychom mu napsali dopis,že se může vrátit domů,aby měl možnost nového startu a že by zažádal o snížení trestu.Myslím si,že když to nevyšlo poprvé ani po sto padesáté a nevážil si toho,že by to nebylo správné.Jasně jsem řekla,že si trest odpyká a ještě se potom podrobí dalšímu léčení,začne žít sám a až bude opravdu v pořádku,má dveře doma otevřené.Bohužel se naše názory s manželem rozcházejí.On není tak důsledný a chtěl by synovi vyhovět.Myslím si,že po tomto víc než 10letém martiriu,odpouštění a dávání nových šancí by toto řešení bylo předčasné.Navíc jsme oba dva fyzicky i psychicky na dně.Já navíc,protože jsem se z toho psychicky totálně zhroutila,jsem již 8 měsíců v PN a léčím se u psychiatra a beru dost silné léky abych se z toho dostala a mohla jít znovu pracovat.Zatím se to moc nedaří potomto dlouholetém trápení.Manžel má těžký diabetes a jeho zdravotní stav je také hodně špatný.Nevíme jak tuto situaci vyřešit a už se neumíme snad ani domluvit.Já už na to nemám sílu.Poradíte mi jaké řešení by bylo pro nás i syna nejvhodnější? Děkuji za odpověď.Majka 51 roků

Odpověděl:
Dobrý den, Váš příběh je opravdu z těch těžších. Je mi líto, že jste tím vším musela projít. K vašemu dotazu. Myslím si, že Váš postoj je v danou chvíli správný a hlavně pochopitelný. Váš syn by si měl Vaši pomoc nejdříve zasloužit. Slibů a zklamání jste zažila už moc. Co mě ale napadá je to, že by možná v tuto chvíli bylo na místě sladit Vaše názory s manželovými. Pro celou věc by bylo dobré, když budete společně ve shodě. Uvažovala jste někdy o společné návštěvě a konzultaci s odborníky, kteří se věnují přímo rodičům dětí, které mají drogový problém? Mohlo by to pomoci. Jinak návrat z vězení je těžký. Psala jste, že už syn zavřený byl, takže o sama víte, jaké to je. A je také těžké poznat, kdy člověk už svá slova, svoji změnu, myslí vážně. Je těžké začít opět věřit. Napadá mě, že naše občanské sdružení SANANIM má speciální program pro osoby v konfliktu se zákonem. Váš syn, pokud o to bude stát může s kolegy navázat kontakt už z výkonu trestu a oni mu mohou pomoci zprostředkovat následnou léčbu po propuštění a další odbornou pomoc. Shrnul bych to tedy, doporučil bych najít s manželem společný pohled na věc, případně kontakt s odborníky pro rodiče a blízké osob s drogovým problémem (pokud napíšete z jakého jste regionu, můžu Vám doporučit nejbližší zařízení) a syn by mohl využít kontaktu s pracovníky z projektu, o kterém jsem Vám psal. Pokud o to bude mít zájem, mohu Vám na ně samozřejmě také poskytnout kontakt. Zdravím a přeji hodně síly. Štěpán Veis