...
Blanička
Dobrý den,chtěla by sem se Vás zeptat..při kolika užití LISOHLÁVKY se dá umřít??..kolik by mohl dostat člověk roků který prodává tvrdé drogy? proč se s tím vlastně nic nedělá..když vidíte kolik lidí denně na drogy umírá..Děkuju za odpověd..B. :-)

Odpověděl: Bára Orlíková
Předpokládám, že se ptáte na to, jaké množství hub lysohlávek užitých najednou může vést k úmrtí? Nedá se to říci přesně, protože jednotlivé houby mohou obsahovat různé množství psilocybinu (účinné látky). Psilocybin je účinný (tedy způsobuje intoxikaci) od dávek kolem 0,5 mg, asi 10 mg je dávka průměrná, 150 mg maximální. Letální (smrtelná dávka) dávka psilocybinu je asi 17 gramů. V praxi to znamená, že účinné dávky jsou od několika kusů plodnic a maximálního účinku lze dosáhnout po požití 10 – 20 kusů plodnic. Horní hranice již představuje značně vysokou dávku a její další zvyšování spíše intoxikace prodlužuje, než že by ji zesilovalo. V dávkování je rozhodně třeba být opatrný, protože „rozjetou“ intoxikaci je již obtížné přerušit. Největší nebezpečí psilocybinových hub spočívá v riziku neuvážených ukvapených rozhodnutí, které mohou být příčinou různých zranění až smrti a v tom, že mohou způsobit přetrvávající psychické problémy. Ohledně druhé otázky - prodej drog je trestný čin podle § 187 trestního zákona a trestní sazby za prodej drog mohou být různé, záleží na tom, zda je dealer členem organizované skupiny, zda prodává drogy ve velkém a má z toho značný zisk, zda prodává drogy nezletilým... Plné znění uvedeného paragrafu uvádím níže: Nedovolená výroba a držení omamných a psychotropních látek a jedů § 187 1) Kdo neoprávněně vyrobí, doveze, vyveze, proveze, nabízí, zprostředkuje, prodá nebo jinak jinému opatří nebo pro jiného přechovává omamnou nebo psychotropní látku, přípravek obsahující omamnou nebo psychotropní látku, prekursor nebo jed, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let. 2) Odnětím svobody na dvě léta až deset let bude pachatel potrestán, a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 jako člen organizované skupiny, nebo ve větším rozsahu, nebo b) spáchá-li takový čin vůči osobě mladší než osmnáct let. 3) Odnětím svobody na osm až dvanáct let bude pachatel potrestán, a) získá-li činem uvedeným v odstavci 1 značný prospěch, b) spáchá-li takový čin vůči osobě mladší patnácti let, nebo c) způsobí-li takovým činem těžkou újmu na zdraví. 4) Odnětím svobody na deset až patnáct let bude pachatel potrestán, a) způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 těžkou újmu na zdraví více osob nebo smrt, b) získá-li takovým činem prospěch velkého rozsahu, nebo c) spáchá-li takový čin ve spojení s organizovanou skupinou působící ve více státech. Jinak jen komentář k Vašemu názoru - Samozřejmě, že se s prodejem drog něco dělá. Policie dealery drog stíhá a soudy je trestají, pokud se jim prodej drog prokáže. Ovšem problém je v tom, že pokud bude existovat poptávka po drogách, tak tu vždy bude někdo, kdo je bude nabízet... My se snažíme snižovat tu poptávku (snažíme se lidem říct, aby drogy nebrali). Policie snižuje nabídku (chytá dealery, kteří drogy nabízí). A co se týče těch úmrtí na drogy - samozřejmě, že je to problém. Ale také je nutné říct, že na komplikace a předávkování způsobené nelegálními drogami jako je heroin, pervitin nebo kokain zemře ročně v ČR několik desítek lidí. Na předávkování legálně dostupnými léky, ředidly a na komplikace způsobené alkoholem zemře ročně mnohonásobně více lidí...