dcera a drogy?
Karčátko
Má 18-ti letá dcera bere drogy (marihuanu a pervitin prý příležitostně), slíbila, že toho nechá, ale udělala jsem ji kontrolní test moči a potvrdil se pervitin. Jsem zoufalá, přes týden se doma objevuje, chodí ještě do školy, snažím se ji pomoci s učením, ve škole měla nějaké problémy, samozřejmě v souvislosti s drogama (špatný prospěch, zameškané hodiny), ale přes víkend je u svého přítele, který si myslím, ji do toho namočil. Již 2x jsme byly v centru RENARKON, jsem ze SM kraje. Jsem nešťastná, protože vím, pokud se bude stýkat s tou sebrankou, tak je neustále v nebezpečí. Připadá mi, že je jí všechno jedno, když jí domlouvám já, bývalý manžel nebo můj současný přítel, který ji v podstatě od jejich 7 let vychovával. Mám ještě starší dceru, které je 20 let, je bezproblémová a se svou sestrou nemluví a odsuzuje jí za to, co udělala. Nevím, jak se mám chovat, beznaděj se střídá se vztekem, že je tak sobecká a je jí jedno, jak moc trpím a jak ničí sebe a zároveň i mě. Mám strach, že když ji budu klást podmínky, tak mi uteče, tak jak to už jednou udělala. Tvrdí, že mě má ráda a že už to nikdy neudělá, ale já ji přesto nevěřím, jelikož vidím, jak moc ji to táhne ven z domu, aby si zřejmě mohla zase dát dávku.

Odpověděl: Olina Kudová
Dobrý den, Vaše situace je opravdu nelehká. Vaše dcera je už plnoletá a měla by tedy dobře chápat, co po ní chcete. Jestliže ale chcete, aby drogy nebrala, musíte opravdu jasně říct, že s tím nesouhlasíte a stanovit pravidla, jejichž dodržování budete po dceři požadovat. Na sliby z její strany moc nevěřte a jednejte. Je potřeba dceři vysvětlit, že se o ni bojíte, že neodsuzujete ji, ale její chování a proto po ní chcete, aby drogy nebrala. Určitě bude dobře, když bude vědět, že má Vaši podporu, ale že ji nebudete podporovat v braní drog. Je potřeba, abyste se k situaci jasně postavili - jak Vy a Váš partner, tak i bývalý manžel. Vynucování slibů, vyhrožování a nic podobného bohužel nefunguje. Pokud dcera nebude dodržovat Vámi určená pravidla, je dobře mít jasně stanovené postihy, které budou dceři předem známé. Vaše postoje musí být pevné a nezlomné. Musíte si nastavit nulovou hranici tolerance. Jinak by dcera mohla velmi dobře využívat právě toho, kdo povolí. Podrobný popis, jak v takové situaci jednat a čeho se naopak vyvarovat najdete na internetových stránkách www.odrogach.cz. V levém menu je portál pro rodiče (modrý). Především doporučuji text Když pokračuje. Problémovým situacím se věnuje i několik dalších textů sepsaných předními odborníky. Určitě doporučuji udržovat kontakt s odborníkem a navštívit například skupinu pro rodiče (myslím, že je dělá i Vámi zmíněný Renarkon). Další možnost je se obrátit na psychologa - rodinného terapeuta. Bude prostor na to, abyste probrali situaci v celé rodině a hledali řešení. Rodina je křehký systém, kde se všichni vzájemně ovlivňují a bylo by dobré, abyste na řešení pracovali všichni, včetně Vašeho přítele. Přeji Vám hodně sil a pevné nervy a kdyžtak dejte vědět, jak situace pokračuje.