alena
dobrý den, chtěla bych zeptat na pár věcí. mám mladšího bratra (14 let) a už zhruba před rokem začal zkoušet alkohol, trávu apod. máme starší rodiče (54let), kteří zaprvé tuto problematiku neznají a zadruhé se věnují spíše svým koníčkům a je jim zatěžko přiznat si nějaký problém. Mi je 27 let, zkušenosti s alkoholem a slabými drogami (marihuana, lisohlávky) mám. Taky jsem začínala poměrně brzo, nicméně jsem vše přežila bez následků a i teď při občasné konzumaci si plně uvědomuju co dělám (aspoň doufám) :). Abych se konečně dostala k jádru věci. V poslední době mě hodně znepokojuje to, že brácha s náma defakto nekomunikuje, nevíme s kým kamarádí, začal lhát a překrucovat pravdu, přichází domů zkouřený, už kouřil i přímo doma z okna a nemá žádné jiné zájmy než počítač. Já jsem se chtěla zeptat, jakým způsobem to máme začít s ním řešit, aby se nějak neblokl a nebylo to ještě horší, ale stále více mám pocit, že to je důsledek i jisté rozmazlenosti, nezájmu ze strany rodičů a jakési jeho znudenosti (kterou nejsem schopná v jeho letech pochopit). Je správné na něj udeřit, kontrolovat ho, zakázat mu kamarády, nutit ho do zájmových kroužků apod.? mám takový pocit, že disciplínu by potřeboval jako sůl, ale nejsem žádný odborník. :) taky ze své pozice sestry nemám plnohodnotný respekt. myslím, že otevřených debat na téma drog jsme absolvovali dostatečně, nicméně mám spíš pocit, že né moc úspěšně. prosím zkuste mi dát pár rad, jakým směrem se máme ubírat a co máme vyzkoušet? myslím, že se nic strašného neděje, nicméně člověk nikdy neví a lepší dřív a zbytečně než pozdě. děkuji alena

Odpověděl:
Dobrý den, chápu vaše obavy a myslím, že jsou na místě. Tím nechci soudit, jestli má váš bratr problém s drogami nebo ne, ale pokud se v rodině stane zvykem takto nekomunikovat, vytváří to ideální podmínky pro vznik drogového problému. Pokuste se s bratrem navázat komunikaci - řekněte mu, že o něj máte strach, na to máte právo. Sama máte s drogami zkušenosti, což pro něj může být zárukou, že nemluvíte do větru. Pokuste se být bratrovi oporou a pomozte mu orientovat se ve složitém světě, který se mu začíná otevírat. Vy sama jste kritické období zvládla, a tak můžete bratrovi být vzorem, který teď jistě potřebuje. Riziko, že se blokne tady pochopitelně je, ale je mu 14 let. Nemusíte s ním vyjednávat a nebojte se být tvrdá. Marihuana představuje značné riziko a ve většině rodin by nastoupily tvrdé sankce. Pokud se jeho chování nezmění, je na místě shodnout se s rodiči na jednotném a jednoznačném postupu. Pokud bude potřeba, směle se znovu ozvěte. Hodně štěstí. TN