alkohol
ajja
Dobry den, chtěla bych poprosit o radu co s tatikem, ktery propadá alkoholu. Rodiče jsou spolu 35 let, on se ždy rád bavil a občas se napil víc než by měl, ale byl vtipný a dalo se sním bavit.Mamka jen seděla doma a čekala na něj. Ale všichni máme fajn vztah, sem jedináček, takže na mě táta dost lpí a v něčem se bojí i víc mě než mamky. Bohužel nyní se to pití přehouplo do stadia, kdyz pije skoro každý týden. Začne ve středu večer a končí za dva až tři dny. Asi před 3 lety měl ulet s mladou slečnou, asi to sám zažil poprvé, takže nevěděl co se s ním děje a mamce vše řekl, přišlo mi, že jedná spíš se svou matkou než s manželkou. Dlohou to nedokázal ukončit, lhal, že ano, ale nebylo tomu tak a řešil to pitím. Samozřejmě , že se to podepsalo i na psychice maminy, takže oba neusnuli bez prášků, maka hubla , on pil a dokonce se jednou chtě zabít skokem z balkonu. Prý měl šílený výraz a byl uplně mimo. Po nějaké dobe to vypadalo, že vše ukončil a věnoval se hodně mamce, která se pomalu sklidnovala a začala mu zase věřit. Ty jeho pijácké "tahy" sice pokračovaly, ale v menších intervalech, ale i přesto když začal, opět to trvalo 2-3 dny a to i s tím, že začal od rána. Nyní se ukázalo, že opět komunikuje s tou mladou slečnou, což zjistila i mamka a opět je na tom i ona špatně. On si samozřejmě nechce přiznat, že by měl s pitím problém, vždy se omluví a slíbí, že se nad sebou zamyslí a že tu slečnu nechce, že chce jen nás, ale nepochopí,že důvěra je základ a on prostě nedokáže té slečně neodepsat a samozřejmě ji nejvíce píše, když se napije. A jakmile se napije, hledá hned něco k protiutoku, takže mamku nesutále obvinuje, že pro něj nic neudělá, že na něj nemyslí, že na peníze je nám dobrej, že ho nemáme rády. Opet, před pár dny , měl stav, kdy začal polykat prášky a že tu nechce být, mamka s ním pak druhý den musela zůstat doma, aby si opravdu něco neudělal. Ted má i strach mu cokoliv vytknout, díky tomu jeho psychickému nátlaku. K tomu má zdravotní problémy s páteří a když to s pítím přehání, tak i s hemeroidy, což ho děsí a bojí se jít na vyšetření, že má rakovinu .. tak to raději zapije, protože v tom stavu je mu to asi jedno. Pije v 99% jen víno, ale pije to jak vodu a už skoro nic nevydrží a není ani zábavný, ale spíše trapný.Je to začarovaný kruh, mamka neví co má dělat, jelikož on si myslí, že nemá problém,tak nikam do poradny nepůjde a já už se na to nemůžu koukat, jak se mamka hroutí a on to vše ničí alkoholem. On se pak vždy omluví a vše zachranuje penězma a diví se, že to nepomáhá a pak nám to ještě vyčte, že nejsme vděčné. Vidí na mamce samé chyby a ona se bojí chovat špatně, protože on se hned urazí. Po x letech jsem zjistila, že je táta v tomhle hrozný slaboch a že sám s tím nedokáže vůbec nic udělat, to radši řekně, že se zabije ! Prostě všechny větší problémy hned řeší alkoholem. Prosím o radu, jak se k němu chovat a jak ho donutit se nad sebou opravdu zamyslet,aby ten problém CHTEL řešit. My mu v tom moc chceme pomoc, ale absolutně nevíme jak ???? Řekla jsem si, že to prostě zkusím zjistit nějak já, mám strach, že kdyby si něco opravdu udělal, že si to pak budeme vyčítat. Předem děkuji za odpoved a přeji příjemný den,A.

Odpověděl:
Dobrý den, umím si představit, že atmosféra u vás doma skutečně nebude nejlepší a situace je nejspíš pro všechny zúčastněné psychicky hodně náročná. Z vašeho popisu mi tak nějak vyplývá, že příčinou zvyšující se konzumace alkoholu u vašeho tatínka bude to, že on sám se sebou není spokojený, cítí se ve stresu, má výčitky svědomí a přitom se bojí situaci nějak řešit a tak si pomáhá alkoholem. Možná bych to zkusila vzít nejdříve z tohoto konce. Tatínek sice není ochoten připustit, že jeho pití je problém, ale asi nebude popírat problém, který řeší ve svém manželství. Myslíte, že kdyby vaše maminka navrhla návštěvu psychologa v "manželské" poradně (oficiálně se tyto poradny jmenují "poradny pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy" a jsou v každém větším městě), bylo by to pro něj akceptovatelné? Vaše maminka na tom také není dobře a určitě i jí by odborná pomoc prospěla. A možná, kdyby se nějak vyřešil problém, který mají ve vzájemném vztahu, omezilo by to i tatínkovu potřebu nadměrného pití. Pokud on sám nebude ochoten s tím nějak hnout a spolupracovat na řešení, ať odbornou pomoc určitě vyhledá vaše maminka sama a nebo i společně s vámi. Přeji hodně štěstí a budu držet palce, ať se situace obrátí k lepšímu. PS: Také by bylo možné o tatínkově nadužívání alkoholu informovat jeho ošetřujícího lékaře s tím, aby mu důrazně vysvětlil, jaké zdravotní důsledky jeho pití bude mít a pokusil se ho motivovat k tomu, aby to omezil.