teta
Dobrý den, můj synovec již 3 roky užívá pervitin a to injekčně i "šňupe".Je mu 22 let.Veškeré naše snahy o pomoc nakonec vždy skončí jeho nezájmem a vrací se na začátek.Je již fyzicky velice vyčerpán(i psychycky samozdřejmě),a proto si dělám velké starosti o jeho život. Myslím,že jediným řečením je léčebna,ale je již plnoletý.Ovšem ve fázi útlumu je velice labilní ,lítostivýa ovlivnitelný. Mne by zajímalo,zda by se předem bez jeho souhlasu dala vyjednat hospitalizace v některém zařízení a následně po jeho "zpracování" ho za jeho souhlasu někam ihned umístit a případně,co je k tomu potřeba př.:vyšetření od praktického lékaře atd.? Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Aby se člověk dostal do léčebny na detoxifikační oddělení (tam mu udělají i lékařské vyšetření), je potřeba, aby měl: platný občanský průkaz, průkazku pojištěnce. Někdy vyžadují potvrzení o domluvené následné péči. Po detoxu nastupují lidé do léčeben, komunit, ambulatních zařízení (denní stacionář, AT poradna apod.) Tato zařízení mají svoje podmínky, které je třeba splnit ještě před tím, než Vám vystaví potvrzení, že u nich máte léčbu zařízenou - bývá to životopis, doporučení odborníka atd. Hospitalizace na detoxifikačním oddělení, kam byste synovce chtěla umístit je vždy podmíněna dobrovolností pacienta. Mohlo by se Vám sice podařit synovci místo zamluvit, pak ho "zpracovat" a odvést. Ale jakmile by ona lítostivá fáze přešla, může dotyčný kdykoli podepsat reverz a jednoduše odejít. Chování, které u synovce pozorujete, je u lidí, kteří drogy berou, velice časté. V jednu chvíli naslibují hory doly, všeho litují a mluví o tom, jak se půjdou léčit. Po chvilce jsou ale schopní názor zcela změnit a všechno hodit za hlavu. Jít na detox a do léčby není pro člověka, který bere drogy, jednoduché. Vzdává se tím něčeho, co má rád. K tomu všemu si přiznává, že má s drogou opravdu problém, který nedokáže sám zvládnout. Je to pro něj často krok do neznáma. Rozhodnutí musí udělat nakonec on sám. Takže nezbývá než čekat na moment, kdy si přizná problém a poprosí Vás o pomoc. Zatím mu můžete dát kontakt na nejbližší Kontaktní centrum. Tam si může promluvit s lidmi, kteří znají systém péče o drogově závislé a bude-li mít o pomoc zájem, pomohou a poradí mu. Klidně se s ním můžete dopředu domluvit na tom, jak mu pomůžete, až se rozhodne situaci řešit. Ostatní ale nechte na něm. Vypadá to, že Vás celá situace trápí a ráda byste synovci pomohla. Možná by nebylo na škodu obrátit se na poradnu pro rodiče a blízké lidí, kteří užívají drogy. Mohou Vám tam poradit, vysvětlit, jak to chodí v léčbě apod. Možná nakonec nenajdete ideální řešení, ale třeba se Vám alespoň uleví. Co Vy na to? S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS. Kdybyste potřebovala poradit, kam se obrátit, napište odkud jste.