prodej
Dobrý den, zjistila jsem, že syn prodává marihuanu, kterou si sám vypěstoval.Moje zjštění komentoval slovy, že potřebuje peníze. Nechci tu věc mít v domě, ale nemohu u něj dosáhnout toho, aby s tím přestal. Sám marihuanu kouří. Do školy i na praxi chodí. Prozatím jsem to na něj zkoušela s tím, že pokud nepřestane s tímto chováním nebudu jej po vyučení nadále v jeho studiu podporovat/chtěl si udělt maturitu po vyučení/. prosím poraďte mi co mohu udělat pro to, aby syn pochopil, že způsob výdělku, který si zvolil je rychlou cestou do pekel. Děkuji za pomoc

Odpověděl:
Dobrý den, ohledně právních aspektů Vašeho dotazu jsem kontaktovala JUDr.Ing. Helenu Svatošovou z Právní poradny A.N.O. K vašemu dotazu uvádí: "Dobrý den, syn se pěstováním a prodejem konopí dopouští trestného činu nedovolené výroby a držení omamných a psychotropnách látek a jedů podle § 187 odst. 1 trestního zákona. Za tento čin je plně trestně odpovědný a pokud by bylo zahájeno trestní stíhání, bylo by vedeno v režimu zákona o trestním soudnictví nad mládeží – pokud mu tedy ještě nebylo 18 let. Pokud by syn po vyučení sám nastoupil na další školu, Vaše vyživovací povinnost k němu by trvala, neboť dle zákona trvá "do doby, než je dítě schopno se samo živit" a studium se standardně vykládá jako překážka vlastní obživy. Nebylo by tedy možné zcela výživu ukončit, na druhou stranu není porušením vyživovací povinnosti, pokud se tato omezí pouze na zajištění stravy a bydlení, neboť se zohledňuje i to, že student je obvykle schopen získat nějaký příjem formou brigád nebo odměn v rámci praxe. Helena Svatošová" PS: Na vašem místě bych tedy syna jednoznačně varovala, že se dopouští trestného činu, kde je trestní sazba 1 až 5 let. A navíc tím dostává do velmi nepříjemné situace i vás. Myslím, že máte plné právo vyžadovat, aby se ve vaší domácnosti marihuana nevyskytovala a stanovit také případné sankce, pokud syn váš zákaz poruší. Možná by nebylo od věci zajít se ohledně celé situace někam poradit a probrat to osobně. Ono právě to nastavení pravidel společného soužití a případných sankcí za jejich porušování bývá docela složité a myslím, že internet není úplně optimální prostředí, kde se to dá adekvátně řešit. Když tak napište region,zkusíme Vám doporučit nějaké odborné zařízení, které poskytuje pomoc a poradenství rodičům s problémy jako je váš. Jana Marečková