nikdo tomu nerozumí
sylva
Dobrý den! Zatím se nenašla žádná rada pro okolí mladého muže,který má tak složitou změť různých psychických potíží a příznaků,že ani lékaři neznají příčinu.Nevědí zda se jedná o tzv.komorbiditu a jaká dispozice či přímo onemocnění je příčinou.Samotná droga - marihuana to nemůže být,to je jasné.Mladík zkusil různé drogy,ale odvrátil se od nich, šlo o náhodné záležitosti a nikdy ne do žíly.Zůstal ale alkohol a marihuana.Něco ale musí být pod tím,protože marihuana nemůže způsobovat trvalý stav silné podrážděnosti,deprese,poruch spánku a příjmu potravy,paniku a trvalou úzkost,pocit šikanování a velkou nesnášenliovost lidské společnosti mimo dobu užívání alkoholu nebo trávy.Mladý muž není nikdy v normálním stavu,vždy má aspoň některé z příznaků i v době mimo užívání.Alkoholem se sice někdy opíjí,ale ne častěji než dnešní mladí lidé, trvalým alkoholikem není.Někdo by si řekl, že jsem popsala příznaky užívání ještě nějaké jiné drogy,ale ne,jiné určitě neužívá.Že má těžký život a ostatní s ním,to je nejspíš zřejmé,ale on nemá náhled a tudíž ani zájem se léčit.Měli byste nějakou radu? Děkuji Sylva.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Existují onemocnění, se kterými si těžko poradí i odborníci v psychiatrických léčebnách. Jak bychom si s nimi pak mohli poradit na základě několika málo informací takhle přes internet? Víte, je možné, že dotyčný mladík měl třeba geneticky dané předpoklady pro rozvoj nějaké psychické poruchy a drogy (marihuana a alkohol) rozvinutí této psychické poruchy podpořili. Možná se navíc stav dotyčného bude ještě nějakou dobu měnit a vyvíjet. Možná jde ale o něco zcela jiného. Těžko říct. A že je s psychicky nemocnými lidmi těžký život? V tom máte jistě pravdu. Proto bych Vám doporučila obrátit se na nejbližší poradnu pro rodiče a blízké lidí, kteří mají podobné problémy (poradna pro rodiče a blízké závislých osob, nebo osob psychicky nemocných). Když už on sám nemá náhled a léčit se nechce, nenechte se tím ještě nevíc ničit Vy. Zkuste se postarat o sebe, dopřát si nějakou radost apod. Nejspíš to není rada, která by Vám příliš pomohla, ale kdybyste potřebovala kontakt na nějakého odborníka, který by s Vámi celou situaci probral osobně, napište odkud jste. Možná se tím nic moc nevyřeší, ale třeba se Vám alespoň uleví. S pozdravem, Gabriela Koryntová.