Subutex-heroin
Smažka
Dobrý večer,chtěla jsem se jenom zeptat,chci se dostat z drogové závislosti na heroinu,brala jsem ho 3 roky.Začla jsem chodit k psychiatrovi a on mi dal lék Subutex,který asi budu brát 1 rok?Je to vlastně v pořádku?Však z jedné drogy budu závislá na druhé,né?Začla jsem dnes 2 a příští týden mám brát 8 nemá to být snad naopak?Má tady toto ambulantní léčení cenu?Děkuju za odpověď ,Jag

Odpověděl:
Dobrý den, na Váš dotaz není jednoduchá odpověď. Nedá se jen tak říct, zda má tento typ léčby cenu. Jednoduše řečeno, každá léčba má cenu! To do čeho jste se pustili se nazývá substituční léčba. Pokud Vám o tom neřekl Váš psychiatr víc, můžu se zmínit o co jde. V substituční léčbě se užívaná droga nahradí jinou, stejného druhu. U Vás jde o náhradu opiátu heroinu za buprenorfin (účinnou látku v léku Subutex), také opiát. Cílem je stabilizace - droga je čistá, legálně získaná, bere se pod lékařským dohledem. Člověk na substituci si může začít dávat do pořádku své sociální věci, vztahy s okolím, najít si práci. Zkrátka vypadnout z klasického "feťáckého" kolotoče a začít normálně fungovat. To je takový optimální cíl substituce. To že dávka Subutexu ze začátku stoupá je běžné. Cílem je najít optimální hladinu, která Vám bude vyhovovat. Se Subutexem se ale pojí i hodně problémů. Je často zneužíván, užíván injekčně, kombinován s ostatními drogami. Všechen pozitivní účinek substituce tím mizí, respektive už o substituci nejde. Subsutuční léčba se většinou volí pro lidi, kteří nejsou schopni nebo ochotni, podstoupit klasickou ambulantní nebo ústavní léčbu, která je založená na abstinenci od drog. Abstinenční léčba může odehrávat docházením do ambulance, pobytem v léčebně nebo terapeutické komunitě - opět podle toho, co daný člověk v danou chvíli nejlépe využije. Z mého pohledu, pokud to jen trochu jde, je lepší pokusit se o to být čistý úplně a zvolit si nějakou formu abstinenční léčby. Substituce by měla přijít na řadu až poté, co si člověk vyzkouší, že opravdu abstinovat nezvládne a vybere si touto cestu. Nevím, zda je to Váš případ. Z Vašeho dotazu to není znát. Rozhodnutí jakou léčbu si vyberete je na Vás. To co Vám psychiatr naplánoval - rok na Subutexu - může probíhat tak, že se na něm stabilizujete a časem ho pomalu vysnižujete. Cílem je, že budete úplně čistá. Je to také možná cesta. Otázka je, zda je to pro Vás ta nejlepší volba a jestli to tak chcete. Z praxe Vám můžu říct, že zbavit se "závislosti" i na legálně, pod lékařským dohledem, braném Subutexu, nebývá úplně jednoduché. Někteří lidé pak dlouhou dobu berou opravdu minimální dávky a bojí se s ním skoncovat. Jde pak o silnou psychickou závislost. A také abstinenční syndrom na Subutexu je delší, vleklejší. Pokud ale bude Váš doktor šikovný a budete vysazovat pomalu, nemáte se čeho bát. Shrnu to tedy - volba je na Vás. Položil bych si asi tu otázku, zda to tak chcete, zda je substituce opravdu tou jedinou, v tuto chvíli možnou cestou. Co si myslíte? Zatím Vás zdravím a držím palce! Štěpán Veis