hepatitida B
Nuru
Pritelkyne pracuje ve velke firme, jejiz sef onemocnel hepatitidou B (coz sdelila jeho rodina zamestnancum az po trech tydnech pobytu sefa doma). Sef firmy se vubec neleci u lekaru, ale u lecitele - ktery nyni prohlasil, ze ten clovek je zdrav - vubec neni jasne, jak ho diagnostikoval (asi podle zluteho belma) a jak ho lecil. Asi nejakymi bylinkami. Zamestnanci firmy se boji, aby se treba nenakazili. maji se ceho obavat? Co se da podniknout? Nuru

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Hepatitida typu B je sice infekční onemocnění, ale přenáší se pouze krví (sdílení injekčních stříkaček, popř. předmětů, které mohou přijít do kontaktu s krví - potřeby na holení, zubní kartáček), při sexuálním styku, případně z matky na dítě. Pravděpodobnost, že by se někdo ze zaměstnanců nakazil, je tedy mizivá - pokud tedy nepoužíval šéfův zubní kartáček nebo s ním neměl sexuální poměr. Hepatitida B je onemocnění, které vážným způsobem postihuje játra a může přejít do chronické formy, která po letech může přejít až do cirhózy jater, která je pochopitelně smrtelná. Takže pokud šéf bude využívat služeb "léčitele" a nikoli odborného lékaře, tak se mu to může dosti vymstít. Nicméně - pokud byla hepatitida B diagnostikována pouze tímto léčitelem, tak těžko soudit, zda se vůbec o hepatitidu jedná. Co podniknout - pokusit se vedoucímu předat objektivní informace o tomto onemocnění. Jinak se nedá dělat nejspíš nic. Vzhledem k tomu, že se zaměstnanci nemusí žádného přenosu nemoci obávat, je pak rozhodnutí pouze na šéfovi. Více informací o hepatitidě najdete na této poradně v rubrice Drogy a nemoci / žloutenky.