Pervitin
sima
Dobrý den, mám dotaz, na který neznám odpověď:žiji s člověkem který byl závislý na pervitinu a užíval ho nějaký čas nitrožilně, dokonce okrádal svou rodinu až kvůli tomu musel odjet z Čech a začal pracovat na farmě v zahraničí. Nyní již dva roky abstinuje. Bohužel ale stále kouří marihuanu, neboť tvrdí že se mu potom lépe usíná.já si myslím, že ho to spíš utlumuje, protože když si nezakouří, tak se mi zdá příliš nervní a reaguje nepřiměřeně. K psychologovi by nešel.Myslíte si že je možné aby se člověk vyléčil sám (pervitin)a že je to natrvalo? je připraven navštívit ta místa kde dříve žil? co když potká své staré známé?Jak bych ho měla jako partner co nejlépe podporovat a pomáhat? Děkuji za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Víte, odpovědi na Vaše otázky nejsou jednoduché - samozřejmě je možné, aby člověk přestal brát drogy sám bez odborné pomoci a už se k nim nevrátil. Váš přítel abstinuje dva roky, což je docela dlouhá doba, ale sama tušíte, že se na tom významnou měrou podílí fakt, že nyní pracuje v zahraničí a nemá žádný kontakt s bývalým prostředím, v němž drogy bral a nebyl zatím vystaven konfrontaci s tím. Nedokážu posoudit, zda je Váš přítel připraven na to, aby navštívil místa, kde se dřív pohyboval nebo zda by zvládl setkání s lidmi, s nimiž dříve bral drogy. Je to riziková situace, měl by ji zvládnout, pokud se na to připraví a bude vědět, že to pro něj nebude příjemné a že to bude znamenat stres, který může zvýšit chuť drogy si zase vzít - ale pokud na to bdue připravený a nezaskočí ho to, tak by to měl po dvou letech abstinence zvládnout. To kouření trávy není zrovna nejlepší cesta, jak řešit případné psychické potíže a nespavost - přítel to sice popírá, ale Vy tušíte, že marihuanu používá jako jakousi "sebemedikaci". Nevím, jak často marihuanu kouří, ale pokud je to denně, tak už bych v tom vnímala trochu problém a snahu o nahrazení původní drogy jinou, byť méně rizikovou. Chápu, že nechce využít odbornou pomoc, ale možná by to nebylo od věci. Existují ale tzv. doléčovací centra, kde poskytují poradenství právě lidem, kteří dlouhodobě (ať už po léčbě nebo sami) abstinují od drog a kde by mohl zíksat potřebnou podporu, zorientovat se ve své situaci a mohl by i případně řešit stavy a pocity, které nyní v abstinenci od pervitinu vedou ke kouření marihuany... Možná by pak mohl kouření trávy vypustit nebo omezit. Vy mu samozřejmě můžete poskytnout podporu, ale hlavní část odpovědnosti je pochopitelně na něm. Nevím, zda píšete proto, že se přítel chystá vracet zpátky do Čech a Vy z toho máte obavy... Pokud ano, napište mi, v jakém pak budete regionu a mohla bych Vám poskytnout nějaký kontakt na kolegy, kam byste se Vy a/nebo přítel mohli obrátit. Pokud zůstáváte v zahraničí, tak Vám jsem schopná zjistit i kontakty v zahraničí, i když to bude složitejší. Zatím držím palce a kdyžtak znovu napište.