repr
ahoj, mam jednoduchou otazku. kolik procent pravidelnych kuraku marihuany pozdeji prejde na jinou (silnejsi) drogu - pokud znate statistiku. odpustte mou lenost, ale nemam zdani kde tuhle informaci sehnat

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď. Podle posledních průzkumů se ukazuje, že marihuana není vstupní drogou k dalším drogám. Je sice pravdou, že valná většina lidí, kteří jsou uživateli "tvrdých" drog měla předchozí zkušenost s marihuanou. Ale neplatí to obráceně - tedy není pravda, že by většina lidí, kteří mají zkušenost marihuanou, přecházela na jinou, tvrdší drogu. Více informací najdete například na webu www.adiktologie.cz v sekci Drogy a mýty. Vaše otázka není tak jednoduchá, jak by mohlo vypadat. Není také úplně zřejmé, zda se ptáte na to, kolik procent pravidelných uživatelů konopí někdy vyzkoušelo nějakou další drogu nebo zda Vás zajímá, kolik z nich přešlo na jinou drogu ve smyslu dlouhodobého užívání (např. pervitinu nebo heroinu). V případě druhém bychom mohli hypoteticky vycházet z údajů, které jsou známé (tedy odhady počtu pravidelných a dlouhodobých uživatelů konopných drog v ČR a odhady problémových-závislých uživa\telů drog v ČR). Podle posledních odborných odhadů je v ČR cca 300 000 - 400 000 dlouhodobých a pravidelných uživatelů konopných drog a cca 30 000 problémových uživatelů drog (tedy dlouhodobých a/nebo injekčních uživatelů pervitinu, kokainu nebo opiátů). V české populaci vyzkoušelo alespoň jednou marihuanu 10 až 14% lidí, což je cca 1 mil. až 1,4 mil. lidí. Kolik procent tedy hypoteticky přejde na jinou drogu, už si jistě spočítáte sám. Berte tyto výstupy jako velmi orientační, nevím teď o žádném aktuálním výzkumu, který by byl v ČR na toto téma proveden. Výstupy by se také lišily v různých zemích, nelze to úplně zobecnit. Mnoho odborných informací týkajících se marihuany a posledních výzkumů najdete na webu Národního monitorovacího střediska pro drogy drogové závislosti, viz níže: www.drogy-info.cz/index.php/info/ilegalni_drogy/konopne_drogy A pak také mohu doporučit následující publikace: Kalina, K. a kol.: Drogy a drogové závilosti. Mezioborový přístup. Praha. 2003. Zimmer, L. a Morgan, J.P. (1997) Marihuana – mýty a fakta, Lindesmith Center, New York a San Francisco, česky 2003, Volvox Globator.