léčba závislosti
Máša
Dobrý den, chtěla bych vědět jestli existuje pro závislého člověka jiná možnost než je komunita a léčebna. Bratr totiž chce přestat s drogami a v léčebně nevydrží, prý kvůli tomu, že je tam moc lidí a on je z toho na nervy. Moc mu nevěříme, myslíme, že je to jen další bouda na nás. Může být takový případ, že někomu komunita nebo léčebna nevyhovuje a potřebuje spíš individuální řešení. Máma už mu nevěří a já mu nechci křivdit.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Bohužel nemohu z Vašeho stručného dotazu posoudit, zda by pro Vašeho bratra byla lepší léčba v léčebně nebo komunitě či nějaká forma ambulantní léčby. Je samozřejmě pravda, že pro každého je vhodný jiný typ uléčby, ale záleží to na mnoha faktorech a okolnostech - na věku dotyčného, jaké užíval drogy, jak dlouho, zda má již zkušenosti s léčbou a jaké, jaký je jeho zdravotní a psychický stav, jaké je jeho rodinné a sociální zázemí... Někomu skutečně může prospět léčba ambulantní, ale obecně je spíše vhodná pro klienty mladší, bez jiných zkušeností s léčbou, s nedlouhou "drogovou kariérou", nekomplikovaným zdravotním stavem a sociálním zázemím. Mám ale také zkušenost s klienty, kteří tím, že odmítali vstoupit do rezidenční léčby, přestože bylo zřejmé, že v ambulantních podmínkách abstinovat nedokážou, pouze oddalovali řešení problému ve stylu "aby se vlk nažral a koza zůstala celá", resp. vstoupím do léčby, ale pouze do takové, kde budu mít dost volnosti, nebudu muset moc nic řešit a pokud možno to nebude trvat dlouho, abych mohl začít zase drogy brát... Když mi napíšete o situaci víc, můžu Vám nabídnout nějaké konkrétnější možnosti, které by mohly být vhodné pro Vašeho bratra. Krom informací uvedených výše bych potřebovala také vědět, odkud jste, abych Vám případně mohla doporučit i nějaké konkrétní zařízení, kam by se bratr mohl obrátit. Zatím přeji hodně štěstí.