už DOST
srpen22
Dobrý dn,má neteř bere drogy,perník.Je jí teprve 16let.Utekla z domu,pomalu se všude zadlužuje.Vše jí je jedno,vykašlala se i na školu.Nikdo nám nedokáže pomoc,s tím aby se šla léčit.Sama to nedokáže,vždy jen slybuje a za tři dny je zas pryč.Prý musí souhlasit s léčením,nejsou místa a prý to musí stanovit soud!Nikdo nic nedělá proto aby se s toho dostala.Nikomu ani nevadí že jí ještě není osmnáct a nebydlí doma,ale v ňákým feťáckým doupěti.Je možné,aby si běhala po světě 16letá dívka s jehlou v ruce a nic se s tím nedalo dělat???děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Zdravím vás, váš dotaz jsem konzultovala s JUDr.Ing. Helenu Svatošovou z Právní poradny A.N.O., která se zabývá právními aspekty drogové problematiky. K vašemu dotazu uvádí: "Dobrý den, jelikož neteři nebylo osmnáct, je možné věc řešit oznámením situace příslušnému orgánu sociálně–právní ochrany dětí na obecním úřadě. V jeho možnostech je i nařízení ochranné výchovy (v diagnostickém či výchovném ústavu), a to i proti vůli neteře. V rámci ústavní výchovy jsou pak samozřejmě další možnosti léčby a resocializace. O nařízení ochranné výchovy rozhoduje soud, obvykle však na návrh orgánu sociálně-právní ochrany dětí, proto jej doporučuji kontaktovat, nejlépe písemně, nejdříve. Pokud by byl úřad pasivní, je možné podat návrh nebo podnět na nařízení ochranné výchovy přímo soudu. Helena Svatošová, PP A.N.O." PS: Jinak se domnívám, že by bylo vhodné, aby situaci řešili především rodiče dotyčné dívky. Je pravda, že ústavní výchovu bych vnímala až jako krajní opatření a také nedobrovolná léčba závislosti není zcela optimální řešení, neboť nebývá příliš úspěšná. Asi bych možnost vaši neteř motivovat ke změně chování úplně nezahazovala, i když chápu, že je to velice složité. Zvažovali jste možnost zajít se o problému někam poradit osobně? Klidně i sami bez neteře.