Je alkoholik?
Hegi
Dobrý den, rok a půl žiji společně s partnerem, partner je moc fajn, soužití nám klape, akorát že... Mám strach. :-( Partnerovi chutná víno, je mohutný, takže celkem dost vydrží. Víno si dá zřejmě několikrát týdně (nevím přesně, často je to v rámci pracovních schůzek a malé množství se na něm nijak neprojeví), ovšem zhruba jednou do měsíce se stane, že přijde domů podroušen, většinou po nějakém stresu. Netropí žádné scény, obstará se, ale chová se příšerně "blahosklonně", má pocit, že je "naprosto v pohodě" a že má všechno pod kontrolou, a mně je v tu chvíli odporný. Kromě toho se 2x za tu dobu opil tak, že měl okno a byl cestou domů okraden nebo zbit. Potom se strašně kál a tvrdil, že se to nebude opakovat. Co mám dělat? Je to ještě normální, nebo mám doma vážně alkoholika? Prosím, poraďte. Byla bych vděčná i za nějaký kontakt, kam nejlépe člověka v této fázi objednat... (Doufám, že kvůli mně bude ochoten tam i dojít, i když sám je přesvědčen, že je to "v pohodě".) Děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, je těžké říct, jestli je to normální. Záleží na tom, podle koho se budete řídit. Kdybyste se zeptala lidí na ulici, zřejmě by Vám většina řekla, že je to ještě celkem v normě. na druhou stranu, česká norma je velmi posunutá a pít každý druhý den se u nás bere jako celkem v pořádku. Záleží tedy spíš na tom, jak moc to vadí vašemu společnému životu. A to zřejmě vadí. V takovém případě bych neposílala partnera jako nositele chyb někam k odborníkovi, ale spíš bych tam asi šla s ním a zkusila se s ním bavit, spolu s třetí nezávislou osobou, o tom, jak se Vám žije vedle něj, když pije a co byste vzájemně potřebovali, abyste si např. byli jistí, že spolu chcete založit rodinu. Zkuste tedy spíš rodinného/párového terapeuta, než odborníka na alkohol. On případně přítele někam dál odešle.