Problém
Mamka
Pročetla jsem si Vaše stránky i stránky "odrogách" Pomohly v tom, abych se lépe seznámila s účinky jednotlivých drog, jejich užíváním a fyzickým a soc.dopadem na jednotlivce a jeho okolí, trestní dopady atd. Určitě je zde i mnoho návodů a rad jak řešit vzniklý problém s drogami v rodině. Akorát mám pocit, že jsou určeny hlavně pro řešení problémů náctiletých. Zřelmě jich je největší podíl. Proto některé návody a rady se již pro vyšší věkovou kategorii, což je dvacet a více, vlastě dospělý jedinec, avšak zároveň pořád vaše dítě, nedají použít, nebo se již míjejí účinkem. Žijeme ve společné domácnosti se synem, kterému je 27 let. Od 18 ti let kouří trávu. Nechal školy, prošli jsme vším co popisujete: lhaní, podvádění, krádeže peněz a věcí v rodině, dělání dluhů a tak dál.... Převážně nepracuje než pracuje. Náš názor s manželem na jeho způsob života zná. Ví, že se nám nelíbí jeho kouření, dluhy a flákání se. Nejenže ohrožuje svůj život, ale také zasahuje do našeho. Na jeho dluhy totiž může být kdykoliv uvalena exekuce. Před rokem a čtvrt jsem mu vyšla vstříc v tom, že jsem si vzala půjčku 120.000,- a splatila všechny jeho dluhy s tím, že slíbil, že bude pracovat a splácet mně těch 3.500 měsíčně, co musím platit. Slepě jsem věřila, že když mu pomůžu a žačne znovu s čistou startovní dráhou, že se poučí a začne na sobě pracovat. Za tu dobu mně dal čtyři splátky, neboť nepracuje, a jinak splácím sama. Navíc už má zase další dluhy, asi co vím, 50 - 70 tisíc. Vůbec nerespektuje, že si nepřejeme, aby kouřil doma a přechovával doma trávu. Řekl nám, že kouřit nepřestane. Nedáváme mu žádné peníze, neživíme ho /samozřejmě se k nějakému jídlu dostane, ale ledničku můžeme pomalu zrušit, protože v ní skoro nic nemáme. S manželem se najíme většinou v práci, doma jíme jen omezeně/, nešatíme ho. Teď si našel holku, která nekouří ani nepije alkohol a ta chodí pravidelně do práce. Mají společný účet a tím pádem ho ona živí. Mám pocit, že mu tento stav vyhovuje a že nehodlá vůbec nic měnit. Poslední dva roky se doma neztrácejí peníze ani věci. Ale žijeme s manželem ve vlastním bytě jako ve vězení. Zamčené šuplíky, pokoje a pořád ve střehu, kdy se zase něco ztratí. Naše vztahy nejsou tím pádem nejlepší a atmosféra v rodině je hodně narušená. Nedokážeme se s manželem vyrovnat se způsobem života našeho syna. Myslím, že já se snažím se synem komunikovat, snažím se mu nabízet účast na rodinných akcích a společném trávení volného času. Někdy se zúčastní. S manželem je to horší, ten s ním už komunikovat skoro nedokáže. Ale je to vzájemné. Většinou, když už se o nějakou komunikaci snaží, tak je z toho hádka. Navrhli jsme synovi, aby si našel bydlení, s tím, že může kdykoliv přijít na navštěvu. Jenže on to nehodlá řešit. Čas běží a syn si stejně žádné bydlení i přes naše upomínání nehledá. Tak mně prosím poraďte, jak máme naši rodinnou situaci řešit a přimět 27 letého syna, aby nekouřil, začal pracovat, nedělal dluhy a respektoval, to co se nám nelíbí a dodržoval na čem jsme se dohodli. Vždycky jsem si, asi naivně myslela, že příklady táhnou, že v nás nemá špatný příklad ale dnes už to zřejmě neplatí. Pěkný den. Mamka

Odpověděl:
Dobrý den, přečetl jsem si Vás dotaz a musím upřímně říct, že to nemáte lehké. Je dobře, že jste se na nás obrátila, protože situace si už žádá řešení. Podle toho co píšete, jste si oba s manželem s Vaším synem užili dost. Přece jenom od 18 do 27 let je to dost dlouhá doba, zvláště, když se jedná stále o tu samou písničku. Kdybychom se přenesli o pár let nazpět, radil bych Vám, abyste se pokusili se synem dohodnout jasná pravidla, za kterých bude Vaše společné soužití fungovat. Součástí by byla i dohoda, že jejich porušování by bylo důvodem, aby si našel svůj vlastní domov, kde bude moct žít podle svých pravidel. Jak ale popisujete situaci, nezbývá mi než napsat, že z mého pohledu už jste synovi dali s manželem šancí dost. Váš syn je dospělý, má svůj pohled na život, svá pravidla a cíle, které ale společně nesdílíte. Jediným možným, řešením pak je, aby Váš syn odešel tam, kde bude moci žít tak, jak sám chce. Myslím si, že přimět 27 letého člověka aby jak píšete: "nekouřil, začal pracovat, nedělal dluhy a respektoval, to co se nám nelíbí a dodržoval na čem jsme se dohodli" je bez jeho vlastního rozhodnutí nemožné. Na to musí přijít sám. Může to sice bolet, ale v dospělosti to bohužel jinak nejde. Sama píšete, že synovi momentální situace vyhovuje. Má základní zázemí, pro které nemusí nic moc dělat. Ten, kdo na to doplácí, jste Vy s manželem. Pro Vás je váš byt vězením. Nikoli pro syna. Tohle jen můj pohled na věc, tak jak jste ji popsala. Pokud se do toho budete chtít opřít a celou situaci opravdu řešit, nepůjde to takhle na dálku po internetu. Pokud nám napíšete odkud jste, můžeme Vám doporučit odborné pracoviště, kde s Vám jistě poradí lépe a jehož pracovníci Vám mohou být v prvních krocích velkou oporou. Držím Vám palce a určitě napište, pokud budete chtít doporučení na zařízení ve Vašem okolí. Štěpán Veis