Výzkumný projekt
Martii
Dobrý den, chtěla bych se s Vámi jen poradit. Studuji sociologii a měli jsme si vybrat téma našeho výzkumu. V rámci tohot projektu bych se ráda zaměřila na lidi, drogově závislé, respektive hlavně na ty, kteří se vyléčili nebo se o to snaží. Chtěla bych si zaměřit hlavně na to, kdo jim v jejich těžké situaci pomohl a jak zvládaji život bez drog. Nemohli byste mě ,prosím,odkázat na nějakou vhodnou literaturu a nebo i tak nějak poradit, prosím?:-) Děkuji moc za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Můžu Vám doporučit nějakou literaturu a mám i kontakty na léčebná a doléčovací zařízení, kde byste mohla jednak svůj záměr zkonzultovat a jednak i případně realizovat. Bez toho, abyste spolupracovala s těmito institucemi se pravděpodobně k jejich klientů - tedy cílové skupině Vašeho průzkumu, ani nedostanete. Nejlepší bude se asi obrátit na doléčovací centra, popřípadě terapeutické komunity. V Olomouci existuje doléčovací centrum s chráněným bydlením pro uživatele drog po léčbě, kde by Vám jistě vyšli vstříc. V Brně funguje velká organizace Podané ruce (www.podaneruce.cz), která provozuje také doléčovací centrum s chráněným bydlením a řadu dalších programů na Moravě (včetně kontaktního centra a terénních programů v Olomouci). Doléčovací centrum o. s. P-centrum Lafayettova 9, Olomouc, 772 00 telefon: 585 221 983 Mgr. Hana Štěpánková http://www.p-centrum.cz Doléčovací centrum JAMTANA Podané ruce, o.s. Francouzská 36, Brno, 602 00 telefon: 545 246 690 Mgr. Tomáš Přikryl http://www.podaneruce.cz Kontakty na další zařízení najdete například v sekci Mapa pomoci na www.drogy-info.cz (web Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti). Na tomto webu v sekci publikace najdete i řadu užitečných publikací týkající se drogové problematiky včetně léčby a doléčování zdarma ke stažení. KALINA, K. a kol. Drogy a drogové závislosti. Mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. (tato kniha je celá ke stažení na výše uvedeném webu a obsahuje řadu pro Vás velice užitečných informací) De Leon, G., Kooyman, M., Nevšímal, P.: Terapeutická komunita pro drogově závislé - Vznik a vývoj. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004. DE LEON, G.: Terapeutické komunity pro drogové závislosti: vývoj v Severní Americe. Kalina, K. a kol.: Mezioborový glosář pojmů z oblasti drog a drogových závislostí 2001 Hartl, P.: Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha, Sociologické nakladatelství 1997. Kalina, K.: Mezioborový glosář pojmů z oblasti drog a drogových závislostí. Praha, Filia Nova, 2001. Kalina, K.: Kvalita a účinnost v prevenci a léčbě drogových závislostí. Praha, A.N.O. a SANANIM 2000. Rotgers, F.: Léčba drogových závislostí. Praha, Grada 2000. Matoušek, O.: Ústavní péče. Praha, SLON 1995. Doporučuji také časopis Adiktologie, zaměřený výhradně na drogovou problematiku, kde najdete řadu odborných článků týkajících se léčby a doléčování (více na www.adiktologie.cz). Přeji hodně štěstí.