opiáty
ipote
Dobrý den, měl bych na Vás několik dotazů a také bych rád požádal o radu. Jsem dlouholetým uživatelem omamných látek, beru téměř 12 let, přes amfetaminy jsem se dostal asi před šesti lety k heroinu na kterém jsem pochopitelně závislý. Po nekdy více či méně úspěšných pokusech o abstinenci jsem koncem lonského roku nastoupil ústavní léčbu. Po nekolika měsících od jejího ukončení jsem recidivoval, nepodchytil to, a velmi ryhcle se dopracoval do podobné situace jako před léčbou. Poslední dobou, po nekolika marných pokusech přestat jsem začal přemýšlet o substituci, konkrétně o subutexu. Dříve jsem ho občas používal k odabstinování, jenže v poslední době jsem ho začal jako alternativu užívat častěji, protože na heroinu jsem schopen se během nekolika týdnů uplně odrovnat. Tady bych rád poznamenal že subutex užívám peorálně, tudíž tak jak se správně má. Jde o to, že v poslední době už nemám sílu se pokoušet toho nechat a zároveň jsem zjistil, že se dá na subutexu celkem normálně žít. Samozřejmě na něm mám již taky závislost, takže při snižování a následném vysazení po několika dnech(týdnech) znovu recidivuji, návíc se většinou vracím k heroinu který užívám sebedestruktivně. Proto jsem začal v poslední době přemýšlet o dlouhodobější substituční "léčbě". Ale protože mám v poslední době tendence subutex zneužívat, tzn. užívat větší dávky než je nutné a hůř se mi snižuje, přemýšlím o odborné pomoci. Nejsem si jist jestli bych se chtel oficiálně přihlásit do nějakého programu(kupuji to na černém trhu), ale je mi jasné že pomoc a kontrolu potřebuji, už proto abych věděl jaké dávky jsou v mém případě potřeba, jak dlouho, jak správně snižovat abych ho molh nekdy v budoucnu ze života vytěsnit, pokud už tedy nejsem beznadějný případ a nebude mi doporučeno celoživotní užívání a také psychologickou pomoc bych uvítal což k tomu patří..Moje představa je taková že bych nechtel chodit k nejakému doktorovi jednou za čas pro recept, ale rád bych na sobě nejakým způsobem pracoval(terapeuticky) a řešil svoji situaci s odborníkem, samozřejmě nejlépe anonymně. Nevím jestli je něco takového možné a jestli jsou nějaké možnosti, to je to na co bych se vás rád zeptal. Dále mě zajímá jaká jsou rizika při kombinaci subutexu a marihuany, jestli je člověku co se přihlásí do substitučního programu odebrát řidičský průkaz a jestli může podstoupit substituční léčbu člověk s hepatitidou typu C, Děkuji

Odpověděl: Jakub Minařík
Nu, myslím, že v Liberci žádné substituční centrum neexistuje. Ale možná se pletu. Mohl byste se to pokusit zjistit u krajského protidrogového koordinátora. Pokud vím, tak jeden kolega dostal smlouvu s pojišťovnou (myslím že VZP a škodovácká) v Mladé Boleslavi. To by pro vás asi byla akceptovatelná vzdálenost. Ohledně řidičáku. Riziko, že o něj přijdete samozřejmě existuje. Na straně druhé, iniciovat takové řízení má právo praktický lékař. Ten musí posoudit, jak na to jste. Ohledně VHC - léčba je možná a i smysluplná i u pacientů stabilizovaných v substitučním programu. P.s. Ohledně toho kolegy, pokud byste měl zájem, tak ještě napište, zkusím vám zjistit podrobnosti. Když se tak pěkně ptáte. :-)