Dobrý den. Beru pervitin,ale chtěla bych to změnit a chtěla bych nějak poradit. Nejradši bych šla na léčbu,ale za okolnostmi,že moji rodiče o tom dá se říct nevědí resp. přesvědčila sem je o tom,tak pro zatím to nechci měnit. Myslela sem,že by mi mohli pomoct rozhovory s psychologem,ale nejsem si jistá zda to je možný i bez rodičů?. Můj přítel se díky tomu svinstvu dostal do léčebny a to už je jeden z těch důvodů proč s tím skončit,pač mi na něm záleží a kdybych brala dál,nikdy by to mezi náma nemohlo být jako dřív. Nevím co bude až se vrátí,ale i přesto bych chtěla v tom boji být s ním a bojovat za nás za oba. Předem vám děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Vím, že to pro Vás není jednoduché rozhodnutí. Chápu také, že nechcete říkat rodičům, že berete pervitin (znovu), když se Vám je zřejmě podařilo přesvědčit, že drogy neberete. Myslím, že je možné, abyste zašla za někým z odborníků i sama. Ale vzhledem k tomu, kolik píšete v poznámce, že je Vám let, mám pocit, že by do toho ridče měli být nějakým způsobem zapojení. Přece jen s nimi bydlíte a jsou to lidé, kteří jsou pro Vás v tuhle chvíli nejbližší a trávíte s nimi nejvíc času. Určitě by Vám pomohlo, kdyby pro Vás byli oporou a mohla jste se jim svěřit s tím, co prožíváte. Mohla byste se ale třeba předem poradit s psychologem, jak s nimi o tom promluvit a co by pro Váš vzájemný vztah s rodiči bylo v tuhle chvíli nejlepší. Co se týče Vašeho přítele - pokud byste brala dál, jsou jen dvě varianty - buď přítel bude abstinovat po návratu z léčby a nebudete se stýkat, nebo začne s Vámi znovu brát. Vztahy, kdy jeden z partnerů bere a druhý chce abstinovat, nefungují. Nutno říct, že z 90% dopadají tak, že opět začnou brát oba dva. Nicméně - ani když budete oba abstinovat, ještě není vyhráno. Budete se oba potýkat s řadou problémů a tudíž si nebudete moci být navzájem takovou oporou. Někdy se stane, že místo aby se pak partneři podporovali v abstinenci, tak se podporují ve vzpomínkách a chutích na drogy a společně dojdou zase k braní drog. Přemýšlejte o tom - je dobré tyhle věci vědět předem, aby pak člověk nebyl překvapený, že to nefunguje tak, jak si myslel. Nabízím Vám několik kontaktů, kam byste se mohla obrátit. Bohužel nejblíže vašemu bydlišti funguje pouze poradna pro rodiče a blízké těch, kdo mají problémy se závislostí. Nejbližší poradenské centrum, které by pro Vás bylo vhodné, je buď v Kladně nebo v Praze. Doufám, že ty kontakty budou pro Vás dostupné. Zatím držím palce. Centrum drogové prevence a krizové pomoci ambulantní poradenství a služby Kročehlavská 49, Kladno, 272 01 telefon: 312 682 177 PhDr. Věra Urbářová http://www.mestokladno.cz Prev-Centrum - Centrum poradenství pro mládež a rodiny Ambulantní program Meziškolská 1120/2, Praha 6, 160 00 telefon: 233 355 459 Mgr. Ondřej Počarovský http://www.prevcentrum.cz Dětské a dorostové centrum, Nemocnice Milosrdných sester K. Boromejského (Pod Petřínem) Ambulantní program Vlašská 36, Praha 1, 118 33 telefon: 257 197 125 MUDr. Darina Stančíková, MUDr. Marian Koranda http://www.nmskb.cz Poradna pro rodinné příslušníky, v jejichž rodině je problém s návykovými látkami budova Římskokatolické farnosti, Chmelova ul. 212, Kralupy nad Vltavou, 278 01 MUDr. Dušan Randák (každé úterý od 17. do 19.00 hodin) http://www.mestokralupy.cz