Jak poznám že syn bere drogy
funsiregie
Dobrý den, u syna se změnilo chování je často podrážděný, vždy jsme měli spolu vztah že jsme si řekli vše ale poslední dobou si vůbec nerozumíme.Začali se nám ztrácet malé obnosy peněz.Syn se dušuje že on to nebyl a bohužel nikdo jiný to být nemohl a nejsme schopni mu to dokázat.Vím že to nemusí být drogy ale absolutně nevím jak se zachovat dál, byli by jste tak hodní a poradili co dál - jak se chovat k němu abychom mu neublížili kdyby to nebyla pravda.Chceme mu nechat udělat test na naávykové látky.Děkuji přeji hezký den Je mu 16 let

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, vezmu to od konce: testy na návykové látky se dají sice koupit celkem levně v lékárně, ale než k nim přistoupíte, zvažte pro a proti. Měli byste vědět, jak spolehlivé testy jsou (positivní i negativní výsledek může být někdy chybný), i to, že výsledky lze poměrně snadno zmanipulovat (použít několik dní starou a nebo cizí moč, několik málo dní si drogu nedat apod.). Tedy ani negativní výsledek vám nezaručí, že syn drogu neužívá. Navíc byste měli mít připravený plán, co budete dělat v případě, že bude výsledek negativní a co v situaci, kdy bude výsledek positivní. Obecně je testování velký zásad do vztahu vzájemné důvěry. Proto je dobré se na něm dopředu se synem domluvit tak, aby ho podstoupil de facto dobrovolně (např. když nedodrží nějaké pravidlo, nebo mu povězte o svých obavách a domluvte se na konkrétním termínu atd.). Pak ale mějte testy připraveny a buďte důslední. Ohledně těch dalších věcí - jak mu neublížit, kdyby to nebyla pravda; jak se zachovat dál - víte na takové věci se těžko odpovídá, když vím jen tak málo. Na začátku se vždy doporučuje promluvit si - zjistit, jak celou situaci vidí ostatní členové rodiny, mluvit o svých pocitech a obavách, nevyhrožovat, nevydírat, nevyčítat. Ideální je, když se všichni navzájem vyslechnou a společně se snaží konstruktivně hledat řešení. To však bývá někdy obtížné, obzvlášť tehdy, kdy už má rodina několik podobných pokusů neúspěšně za sebou. Je potřeba se na takový rozhovor připravit, mít stejný přístup s partnerem, a domluvit si dopředu termín takového rozhovoru. Zkuste ale držet na uzdě emoce - jak jsem psala - výbuchy vzteku, obviňování, vyhrožování, nikomu nepomůže. Rozumné je bavit se jen o tom, co je zcela zřejmé a nepochybné. Např. ztratili se nám doma peníze, co budeme dělat? Nemá cenu diskutovat o drogách, ale můžete se bavit o tom, jak se synovo chování změnilo apod. A jestli to bude možné, domluvte se na pravidlech společného soužití v jedné domácnosti - každý má svá práva, ale i povinnosti; a když své povinnosti neplní, o některá práva přijde ... Vím, že někdy je obtížné se takovými radami řídit. I proto vřele doporučuji - obzvlášť v případě, jestli Vám podobný rozhovor nepůjde - kontaktovat Poradnu pro rodiče. V Praze jich je hned několik, ale protože nevím, odkud jste, nemohu Vám dát kontakt. Můžete si ho tedy najít sami na www.drogy-info.cz nebo www.drogy.net. Kdybyste chtěli někoho doporučit, napište, odkud jste. Přeju hodně trpělivosti. S pozdravem, Gabriela Koryntová.