3 roky na pervitinu
oliven
Prosím o radu, co máme dělat jako rodiče, když víme, že náš 19 letý syn užívá už 3 roky pervitin. nechce se dobrovolně léčit a je v maturitním ročníku střední školy a není schopný se učit a začíná mít problémy s docházkou. Když vidíme, jak se ničí........naše psychika už dostává pořádně zabrat. Jaké máme možnosti ? Děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, pokud je synovi už 19 let, není bohužel možné k léčbě ho nutit. Můžete ho zkusit nějak dotlačit k maturitě (což samo o sobě nebude jednoduché), to mu v budoucnu bude dobré, jeho problém s drogami se tím ale pravděpodobně jen odsune. Druhá možnost je nechat tedy zodpovědnost na něm, pokud má pocit, že všechno zvládá. Nastavit jasná pravidla společného soužití, trvat na tom, aby pokud nechodí do školy, šel pracovat a přispíval na domácnost. Tak by se pravděpodobně rychleji dostal do problémů a rychleji by zjistil, že život s drogami není tak jednoduchý. Vzhledem k tomu, že je ale v posledním ročníku, pokusila bych se asi přeci jen aby nějak školu dodělal. I když ne za každou cenu. Asi bude potřeba uzavřít nějakou dohodu, jaká pravidla bude on dodržovat a co za to bude mít za výhody. Výhodou je např. už to, že u Vás může bydlet a že ho živíte. Není ale myslím např. na místě dávat mu kapesné, pokud si za něj kupuje drogy. Mělo by jasně zaznít, co se bude dít, když nebude dohody dodržovat. I když možná občas slevíte, s vidinou toho, že dodělá alespoň školu, mělo by být jasné, že na konci školního roku to končí. Pak ať už se stará sám o sebe, pokud se nebude chtít vzdát drog. Nebude to asi lehké, člověk na pervitinu nerad jakákoli pravidla uznává a dovede je velmi dobře obcházet. Proto by myslím bylo vhodné navštívit - klidně sami - poradnu pro rodiny závislých a tam si ujasnit, jak v jednotlivých situacích jednat. Kontakty najdete na www.drogy-info.cz, v sekci "mapa pomoci", po zadání lokality.