Zletilá studentka
Laura
Pracuji jako učitelka na střední škole a zároveň krátce působním i jako školní metodik prevence. Před dvěma dny se mi svěřila jedna ze studentek čtvrtého ročníku, že jedna z jejich spolužaček užívá pervitin a že má o ni strach. Jde o studentku již zletilou, s níž doposud nebyly ani kázeňské ani prospěchové problémy. V tomto školním roce (vlastně tedy jen za poslední dva měsíce) je však znatelná zvýšená absence a zhoršení prospěchu, což koreponduje s informací o jejím užívání drogy. Přiznám se, že se cítím poměrně bezradně a stále přemýšlím, jakým způsobem ji pomoci a zda je to vůbec možné, když o pomoc nežádá a je již zletilá. Nevím, zda s ní alespoň nepromluvit a nabídnout ji podporu a případnou pomoc, pokud se pro ni rozhodne. Je mi však jasné, že pokud nechce sama, asi jsou slova zbytečná ... Dále se potýkám i s tím, zda tuto informaci sdělit dál - třídnímu učiteli nebo ředitelce školy, rodičům dívky. V případě sdělení dalším z pracovníků školy, mám trochu obavy, aby nedošlo k určité stigmatizaci studentky a tendencím se jí "zbavit". Nedomnívám se, že represe by jí prospěla. Prosím, pokud je to možné, popraďte mi nějakou strategii postupu v tomto případě a dále vás prosím o informace o kontaktech na pracoviště(okres Šumperk), kde by mohly této dívce odborně pomoci, v případě, že by o radu a pomoc přišla požádat. Děkuji a přeji hezký den :-)

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, vzhledem k tomu, že jsem léta pracovala v oblasti primární prevence, umím si představit v jak složité jste situaci. Na druhou stranu si říkám, že o ní velmi dobře přemýšlíte. Sama bych Vám doporučila (protože je žačka plnoletá) nekontaktovat rodiče, ale žákyni. Zkuste si s ní o celé situaci promluvit. Můžete se ptát na to, co se děje, případně se soustředit na její zhoršenou docházku a prospěch, jak tomu máte rozumnět, nabídnout jí pomoc, případně se jí zmínit o tom, co jste se doslechla (v Šumperku funguje např. o.p.s. Pontis, které nabízí pomoc lidem, kteří užívají drogy tel.: 583 211 766). Můžete se jí zeptat, jak byste podle ní měla v tuto chvíli postupovat. Můžete jí informovat o tom, jak budete muset postupovat, jestli se její docházka a prospěch do určité doby nezlepší (např. informovat další učitele o podezření apod.). Zkuste si s ní promluvit o samotě, neuzavírejte s ní však žádná tajemství. Domluvte se jasně na tom, co a jak se stane, když ... Jistě máte ve školním řádu pro podobně situace pravidla, která musíte i Vy dodržovat, opřete se o ně v momentě, když se situace nezmění. Když nepomůže rozhovor a upozornění (prevence), pak Vám nezbyde než dodržovat pravidla (represe). Držím Vám palce a kdybyste se i tak cítila bezradná, ozvěte se znovu a nebo kontaktujte zmíněné o.p.s. Pontis. S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Je sice pravda, že zhoršení prospěchu a docházky často souvisí právě s užíváním drog, ale může se stát, že jde o jiný problém (zdravotní problémy, problémy doma apod.).