MAMINKA
Lucka
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu. Moje matka už několik let pije, a kombinuje to i s léky.¨S otcem jsme vyzkoušeli už všechno.¨Křičeli, prosili, brečeli, nebavili se s ní. Nic nepomáhá. Já s rodiči nežiji. Odstěhovali se před deseti lety na chalupu 20 km od "civilizace".Matka tam má soukromou laboratoř, takže pracuje doma. Schválně dělá v noci aby mohla pít. Já se ale bojím., že je to otázka času kdy se zhroutí. Táta už má jen ji a kdyby se jí něco stalo, přišla bych možná i o otce. Ona se ale léčit nepůjde a já nevím jak jí pomoci. Ona si vážně myslí že to na ní není vidět a asi si vůbec nepřipouští že má problém. Nevím jestli by pomohlo kdyby si s ní promluvil nějaký odborník, ale ona ani za nikým nepůjde. Je to stará škola a neuznavá ani psychology, nebude prý svoje problémy povídat cizím lidem. Nevím jak ji pomoci. Má cukrovku, vysoký krevní tlak a vůbec nesmí pít. Asi před rokem onemocněla s jícnem a byla v nemocnici. Asi jí to vylekalo a pak dva měsíce byla naprosto báječná a alkoholu se ani nedotkla ale jakmile se otřepala vrátilo se vše do starých kolejí. Měla snad už 10 bouraček a já si i přála aby jí zastavili policajti a daly jí dýchnout, ale nikdy se to nestalo. Nevím co ji ktomu vede, neměla to v životě lehké, když jsem baly malá, pil táta a bil ji, teď otec nepije a pije máma. Mají už jen jeden druhého, nevím jestli ho chce tak trestat, nebo se bojí stáří, nebo je nespokojená sama se sebou, nevím nevím nevím. Prosím poraďte. děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, je mi to moc líto, ale žádný zázračný recept Vám neporadím. Pokud maminka sama nevidí problém, ani jí nedonutí tlak a prosby od Vás, jako jejích nejbližších, bude se pravděpodobně muset stát něco horšího - buď další hospitalizace, infarkt, nebo třeba bouračka s vážnými následky. Je to hrozné takhle to říct, ale zdá se, že nic jiného na ní platit nebude. Pokud nevěří psychologům, zkuste to ještě přes somatického lékaře, někteří lidé jim důvěřují mnohem víc. Ať se jí pokusí pořádně vystrašit, nastínit jí, co jí všechno čeká, pokud s alkohlem a léky nepřestane. Mimochodem, kdo jí léky píše? Takový lékař by měl také vědět, co se s maminkou děje. Ještě mě napadá, pokud máte pocit - a Váš otec také - že je za její stav on nějakou měrou zodpovědný, může jí zkusit nabídnout společnou návštěvu odborníka. Nepůjde o to, že by ona měla problém, ale může to víc přehrát na sebe, jako že on se necítí šťastný a chtěl by to řešit společně. Možná by to pro ni bylo přijatelnější.