Marihuana a extáze
beka
Dobrý den, dnes jsem si koupila knížku Drogy - otázky a odpovědi (Portál, 2007). Velmi mě zajímá (a vždy zajímala) drogová problematika, možná bych i v budoucnu ráda dělala to, co vy - pomáhala drogově závislým. Nicméně kniha mě velice zaujala a vlastně bych se chtěla zeptat na pár věcí. Marihuanu kouřím cca od patnácti let. Počet marihuanových cigaret se kolem šestnáctého roku zvýšil na asi dva roky stabilních 4 - 5 denně. Poslední rok kouřím v průměru kolem 2 - 4 denně. Problém s tím v zásadě nemám a v tom je vlastně ten problém:) již více než dva roky konzumuji marihuanu vícekrát za den (při delší abstinenci - např. dovolená u moře deset dní - cítím občasný neklid, zvýšená citllivost na problémové situace, neschopnost usnout (to je jediný větší problém) - spíš si myslím, že jen marihana toto utlumuje, tím chci říct, že se nejedná tolik o abstinenční příznaky, spíš prostě o normální "nezhulený" stav) ale v podstatě žádné problémy nemám. Chodím na čtyřletou střední školu, průměrná známka 2,5, nepocituji přehnanou zmatenost, "vypatlanost" - jak popisují někteří uživatelé marihuany (s podobnou frekvencí užívaní jako já). Nicméně musím podotknout, že můj přítel i spoustu mých známých takto marihuanu užívá a také nepociťují žádné "příznaky vyhulenosti". Vím že užívat takto marihuanu není dobré, to je jasné, jako užívat jakékoliv drogy ať už legální či nelegální a že hrozí hodně rizik. Chci se však zeptat, zda je možné, že po dvou třech letech (u mého přítele cca po pěti letech) takového užívání nemám žádné "výpadky paměti" a nepozoruji žádné zásadní změny. Popř. bych chtěla vědět, zda se nutně musí objevit, nebo zda je prostě tato věc naprosto individuální. Dále se chci zeptat. Jsem (velmi) rekreačním uživatelem extáze (nemá to jednotnou frekvenci, někdy dvakrát do měsíce, někdy půl roku, rok nic). Začala jsem chodit na vakcinaci proti pylové alergii. Je větší riziko nežádoucích účinku po požití tablety při léčbě? (myslím třeba dva dny po injekci , samozřejmě nejsem blázen a "zfetovaná" k lékařům nechodím:) jen mě napadlo, jestli by to nemohlo být nebezpečné... Na závěr bych Vám chtěla poděkovat za Vaši práci, za Váš přístup a za Vaše rady všem kteří to potřebují, mám hodně známých a bohužel jsou mezi nimi i někteří moji přátelé, kteří jsou závislí a jednoznačně takovou pomoc potřebují. Jen mne v poslední době udivila jedna věc. Několikrát (a ne málokrát) jsem se setkala s podobou MDMA v prášku (malé krystalky, které se nadrtí a následně šňupou), ale ať jsem koukala do jakékoliv příručky, internetového serveru, dokonce i do Vaší knihy, nenašla jsem o této verzi MDMA ani zmínku. Bylo by dobré se tomuto druhu více věnovat, vzhledem k tomu, že z mých zkušeností uživatlů této verze MDMA stoupá (jedna dostačující dávka pro rekreačního uživatele je jen o maličko dražší než MDMA v pilulce) moc děkuji předem za odpověd a moc Vám fandím a hlavně všem lidem kterým pomáháte.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď, ale těch dotazů, které jste položila, bylo několik a s tím posledním (ohledně extáze v prášku) jsem musela kontaktovat externího kolegu, protože jsme se s tím v rámci poradny ani přímo v terénu nikdo z nás z týmu poradny nesetkal. Především jsme rádi, pokud Vám naše kniha byla k něčemu užitečná. Jinak ohledně toho zaujetí drogami - myslím, že proto, aby člověk mohl efektivně a smysluplně pomáhat lidem, tak by měl především mít ujasněný svůj vztah k drogám. Mám pocit, že v tuhle chvíli je Vaše zaujetí spíše velmi osobní a na základě prožitků, které s drogami máte a to k profesionalitě v tomto oboru bohužel nepatří. Samozřejmě nevylučuji, že v průběhu času své současné zvyky opustíte a Váš zájem o tuto problematiku nabyde jiné podoby - například zájmu o vzdělání v oboru (vysoká škola, terapeutický výcvik, kurzy zaměřené psychosociální sféru) a následně o získání zaměstnání v tomto oboru. Jen podotýkám, že je to velmi těžká, psychicky náročná a obvykle špatně placená práce, která nakonec není zdaleka tak fascinující, jak to může vypadat. A kouřit denně trávu se u ní fakt dost dobře nedá :-) K té trávě uvádím info z posledních výzkumů: I když marihuana ovlivňuje vnímání, výzkumníci zjistili, že má jen nepatrný dlouhodobý negativní efekt na učení a paměť. Výzkum neprokázal žádný dlouhodobý účinek na reakční čas, pozornost, jazykové schopnosti, dedukční schopnosti, percepční a motorické dovednosti. Vědci, kteří analyzovali dosavadní studie, nenašli žádný důkaz, že by kouření marihuany trvale poškozovalo mozek. Vědci připouštějí, že konopí může krátkodobě ovlivnit paměť a duševní výkonnost a může odblokovat duševní poruchy jako jsou psychotické, depresivní nebo úzkostné stavy. Důsledky jsou samozřejmě velmi individuální. Ty příznaky, které popisujete při asbtinence, většinou během pár dní nebo max týdnů odezní a většinou také v průběhu té doby odezní i ty poruchy koncentrace, zmatenost a jistá pomalost reakcí, které jsou typické při dlouhodobém užívání (každý je ale pociťuje v jiné intenzitě). Ohledně té extáze - to lze bohužel dost těžko odhadnout i vzhledem k tomu, že tablety extáze mohou obsahovat i leccos jiného než MDMA, takže posoudit všechny možné interakce úplně nejde. Rozhodně bych doporučovala min. několikadenní odstup, abyste se vyhnula možným rizikům. Tak a teď k té extázi v prášku. Požádala jsem o vyjádření kolegu MUDr. Tomáše Páleníčka, který se dlouhodobě zabývá výzkumem kolem syntetických drog, zejména extáze (Psychiatrické centrum Praha a Farmakologický ústav III. lékřaské fakulty), který k tomu uvádí: "MDMA v prášku není nic neobvyklého, je stále častější a to především z toho důvodu, že uživatelé přestávají mít důvěru k tabletám, zejména vzhledem k množství účinné látky ale i "fake" tabletám. Faktem je, že i tak se klidně může jednat o cokoli jiného. Nicméně většina MDMA v prášku které se k nám (pozn. do Farmakologického ústavu, kde testují zachycené tablety extáze) dostalo bylo skutečně MDMA, i když bylo třeba fialové jako borůvky." Tak zatím se mějte pěkně a děkujeme za přízeň.