jana justinova ze dne 5.9.
vobyc fetak
Vlastně máte úplnou pravdu,jen ten dotaz neměl v žádném případě znít jako výtka,nebo kritika,spíš konzultace,co vlastne delat kdyz uz se clovekrozhodne skoncit.nebrat.samozrejme mnohem vstricnejsi zacatek je s pomocí třetí osoby,či organizace,jen pro konečný výsledek se obávám je možná llepší zvládnout to o samotě..Nejedná se totiž tvářit se sám před sebou jakože není problém ve smyslu dál fetovat,ale tvářit se že není problém ppřed oklním světem ve chvíli,kdy už je fetování at už vzdálenější či bližší minulostí.Z důvodů uvedených v minulém dotazu,z důvodů neppřístupnosti, odmítavosti a opovržením od okolního světa.Ze vsech těch důvodů které plynou z onéé neinformovanosti,kvůli všem těm předsudkům.Dotaz zněl spíš jak se vyrovnat s tou minulostí a jestli nakonec veřejné přiznání at už ve formě detoxu nebo terapií nebo jen obnažení před okolním světem je tím správným řešením..Může vyléčený feťák s klidným svědomím a pravdou na talíři žádat o práci kupříkladu ve školství?U státních orgánů?Policie?Z předsudků přece přímo pramení diskriminace.Vlastně to celéé vůbec asi není žáádnýý dootaz..Spííš obrovská obava,nesnáz co si vlastně počít dál..Ale asi neexistuje nejaký návood,šablonka,komu se přiznat,komu ne,jak se s tím vyrovnat.Ono totiž moc lidí okolo se mnou nesdílí stejné nadšení a hrdost,když se dozví,že člověk bral.Bral v minulém čase..Většinou se na něj hledí úplně stejně jako na ty,co ještě berou.Holt některý věci už se zpáátky vzít nedají.Anyway,dík za pomoc,sem v pohode něco přes čtyři měsíce,první impuls a první kroky vedly pres tuhle poradnu a přes cadas,pro začátek to byla obrovská pomoc,jen teď v nemálo případech lituji,že se o tom muselo dozvědět okolí.At už se jedná o to,že náhodou někoho potkáte v čekárně sananimu nebo o to,že přiznáte barvu před doktory z okolních oddělení,každoádně z přesvědčení,že mnohem jednodušší je pohybovat se v okolí kde nikdo nic o mé minulosti neví,z tohoto přesvědčení,uvědomuji si víc než dost,stoupá přímou úměrou i riziko,že to člověk sám dřív nebo později nezvládne.A toho se trochu bojím.Asi na to není co odpovědět,ale možná sem zas trochu silnější,že aspoň někdo tenhle blbej boj chápe a fandí mu se mnou.Tak dík.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, omlouvám se, že jsem Váš první dotaz možná nepochopila úplně tak jak jste myslel. Máte pravdu v tom, že celá ta situace není černá nebo bílá. Každé má své výhody a nevýhody. A z mého hlediska je pořád menší riziko čelit pár hloupým poznámkám nebo předsudkům než riskovat, že do toho spadnete znovu, jen proto že jste na to sám. Na druhou stranu někdy jde z hlediska okolí i jen o dočasnou opatrnost, která je třeba i na místě. nevím, jak jste to měl doma Vy, ale setkala jsem se s mnoha a mnoha rodiči, kteří pokaždé znovu věřili, že už je všechno pryč a velmi se jim to vymstilo. Takže se zas nemůžete divit, když někdo po pár týdnech Vaší abstinence netleská. I proto myslím, že je dobré mít někoho, třeba i odborníka, který o celé Vaší situaci ví víc, ví, jak moc jste do toho vložil a taky dokáže celou tu námahu ocenit. Protože ono je to fakt velký výkon s drogami definitivně přestat. Zkuste to tedy brát od ostatních i trochu pozitivně, jako připomínku toho, že ještě nemáte vyhráno, a že pořád musíte mít tak trochu na paměti, že by se drogy mohly do Vašeho života vrátit. V každém případě Vám přeji, ať už se tak nikdy nestane.