sestra a pervitin
Jana
Dobry den, je mi 24 a s drogami mam velmi spore zkusenosti (jedno vyzkouseni extase, obcas marihuana...). Mam 19 letou setru (v rodine jsou jeste dva bratri 25 a 16, mame oba rodice). Asi pred sesti lety jsme se prestehovali z panelaku do noveho domku na predmesti, sestra se brzy seznamila s mistni partickou, tusili jsme ze nekteri z nich asi berou drogy. Sestra zacala byt posledni rok hodne nesnesitelna, porad se s rodici hada, je na ne opravdu velmi zla. Nikdy skole prilis nevenovala, ale ted se to zda horsi, z maturity mela tri 4 a z jednoho predmetu propadla....po tom co na ni rodice kleceli cele prazdniny nastesti v zari odmaturovala. Hodne zhubnula=10 kg, a ma dost koznich potizi. Jsem temez presvedcena ze bere pernik (prostredi i priznaky tomu odpovidaji ne?). Letos v lete se rodicum priznala ze drogy bere a chtela by s tim prestat, do te maturity to take vypadalo docela nadejne, byla vic doma, jedla a asi se s temi lidmi nevidala. Ale po maturite je porad pryc, je zase stejne protivna atp.Nedostala se na zadnou skolu a nasi moc nevedi co s tim. Byli v jedne poradne, ale bez sestry, ta to zasadne odmita. Muj dotaz smeruje hlavne k tomu jak myslite ze problem moji sestry je zavazny (jak moc je velika zavislost), jak ja jako sestra mohu pomoci (s mamkou si o tom hodne povidame, ale to je tak vsechno, chce to spis resit sama, se sestrou si posledni dobou moc nerozumim, drive jsem se bavili duverneji, ted me vnima spis jako spojence rodicu a nepritele...mozna prave proto ze mi je rodicu fakt lito) a popripade co mam rodicum radit. Jeste zaverem, sestra je ted po maturite doma, nic moc nedela, mamka by chtela aby sla do prace, nebo odjela na au pair, sestra se tomu uplne nebrani, ale nic nezarizuje...tzn. pokud chceme aby neco delala musime ji to sehanat, mame? nebo je pro ni lepsi az se rozhodne sama co chce?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, máte pravdu, že to vypadá na pervitin, ale to je asi celkem jedno, o jakou drogu jde. Důležité je, jako jsou následky. Je to opravdu hlavně na rodičích, jak se s problémy vypořádají, ale je hezké, že se o to také staráte a jste jim oporou. Myslím, že by bylo dobré, aby hlavní iniciativu převzal otec, a to trochu rázněji. Rozhodně bych nečekala, až se sestra milostivě rozhoupe něco dělat. Protože s nějvětší pravděpodobností by k tomu ještě roky nedošlo a do té doby by mohla také rozložit celou rodinu. Je třeba dát jasná pravidla, za jakých může v rodině bydlet. měla by tedy buď studovat nebo pracovat, přispívat na domácnost, podílet se na jejím chodu a ctít určitá pravidla, jako třeba domluvené příchody domů. Pokud chce odjet, ať si to zařídí sama, vydělá si na poplatky pro agenturu brigádou atd. Pokud se o sestru budete starat, nebude mít nejmenší důvod, proč něco změnit. Zkuste opravdu zaangažovat více mužskou autoritu, bývá to účinější.