řešní situace s dcerou
Lesa
Dobrý den.Jsem matka 15leté dcery,která je umístěna ve výchovném ústavu.Prošla si různými zařízeními včetně psychiatrie.dcera má výchovné problémy pro které nemůže být doma.Mám ještě další malé děti.Z tohoto ústavu v poslední době útíká skoro každý týden.Dříve také utíkala z různých zařízení a již několikrát byla pozitivní na marihuanu.Vše se opakovalo i nyní na jejím předposledním útěku,kde byla také páchana trestná činnost.Dcera spolu s kamarády vykradla rekreační chatu.Po jejím návratu byla pozitivní na marihuanu.Po rozhovoru se sociálním pracovníkem tohoto ústavu mi bylo sděleno,že dceři nebyl proveden test,ale ona sama požití marihuany přiznala.Důvodem neprovedení testu jsou prý finance.Testy jsou prý drahé.Když dcera zjistí,že se situace může řešit i takto,obávám se,že příště může přiznat marihuanu a přitom požít drogu daleko tvrdší.Tento postum se mi nelíbí.Kde jinde totiž by se měli hlavně provádět testy na drogy než-li v těchto a podobných zařízení a zvláště po útěku!Co mohu s takovouto věcí dělat jako matka.Dále se v tomto ústavu vědomě povoluje dětem kouřit,ač je ústav seznámen s tím,že s kouřením dcery zásadně nesouhlasím.Na mé dotazy mi nebylo nikdy odpovězeno ani přímými nadřízenými tohoto ústavu.Jediná odpověď ,které se mi dostalo byla,že je lepší když si děti zapalují mimo budovu na procházkách než, aby si zapálili v budově a budova pak vyhořela.A pak mi dcera oznámila na jedné ze svých návštěv doma,že u některých nočních vychovatelů si mohou zápalit i v budově a kouřit z okna.Problémů kolem dcery je mnoho,ale na Vás se tedy obracím alespoň s tímto.Děkuji matka.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, pokud nejste spokojená s řádem ve výchovném ústavu, můžete si stěžovat u vyšších instancí, tedy např. až na ministerstvu, které ústavy zřizuje. Po pravdě ale nevím, jestli drogové testy jednou za týden, nebo jednou za měsíc něco vyřeší. Dcera se nanejvýš dostane do ještě přísnějšího nápravného zařízení, kde se naučí ještě horší věci. Opakované pobyty v ústavech málokdy někoho opravdu napraví. Nepíšete jaká je situace ve Vaší rodině, ale většinou je vyhlídka dětí na budoucnost lepší, pokud vyrůstají v rodině, i když jsou s nimi třeba problémy. Ty se dají řešit např. rodinou terapií, za pomoci sociálních pracovníků apod.