Zdravím!Můj příbuzný již několik let bojuje se závislosí na pervitinu, léčil se v Červeném Dvoře,později na Karlově,ale léčbu nedokončil z důvodu porušení předpisů.Následně dojížděl každý den na denní terapie někam na Prahu 7,toto dokončil. Poté byl rok čistý,ale nedávno začal zase. Nechce se mnou o tom mluvit.Co dělat v tomto případě? Dá se mu ještě pomoci?Děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, pokud má za sebou tolik léčeb, pravděpodobně se o sebe umí dost dobře postarat sám. Mnoho klientů projde kolem více či méně úspěšných léčeb několikrát a přestože neabstinují, vždy v nich léčba něco zanechá a posune je dál. Zatím vám zřejmě nezbyde, než čekat, až se váhy překlopí opět na druhou stranu a okolnosti ho opět donutí k dalšímu kroku. Do té doby by mu mělo jeho okolí dávat maximálně najevo, že nesouhlasí s jeho užíváním a nijak mu jeho braní neulehčovat. Zároveň by měl vědět, že má otevřené dveře, pokud bude prokazatelně abstinovat a hlavně sociálně fungovat. Tím můžete přispět k tomu, že se perioda jeho užívání zkrátí. Zároveň bych se nesoustředil pouze na abstinenci - všechno má svůj čas. Do té doby,než se pro ni rozhodne by se měl snažit minimalizovat rizika užívání - např. nebrat injekčně, snažit se kontrolovat dávky a frekvenci užívání apod. Detailní info ohledně minimalizace rizik získá v kontaktním centru. Možná, že když projevíte zájem o jeho užívání a nikoli jen abstinenci, bude hovoru přístupnější a vám se otevře cesta alespoň trochu ovlivnit jeho chování. Hodně štěstí. TN