odpoved na dotaz č. 141609
j
Dobrý den paní Orlíková, chtěla bych vám moc poděkovat za odpověď- zajímal mě názor odborníka. Problém se ještě komplikuje tím, že od listopadu jsme spolu měli začít bydlet. Přemýšlím ještě o další šanci, za předpokladu, že chce opravdu přestat, a kdy by si testy přítel kupoval sám - týden, co týden, dokud bych nedošla k názoru, že je vše v pořádku. Nabídnu mu i to, že kdyby nebyl schopen zvládnout to sám, můžu s ním docházet na terapii. Jakmile by byl test pozitivní, byl by už definitivní konec. V tuhle chvíli mám rozporuplné pocity, zkusím do příštího týdne srovnat pro a proti a snažit se co nejlépe rozhodnout. Každopádně vám děkuji, přeji hezký den a co nejméně problémových klientů :-)

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je to pro Vás těžké rozhodnutí. Za téhle situace bych Vám ovšem dost nedoporučovala začínat se společným bydlením. Protože dokud se přítel nedá sám do pořádku, není zrovna nejlepší nápad s ním sdílet domácnost. Můžete si to dát jako jednu z podmínek, pokud se rozhodnete mu dát ještě šanci - že dokud neprokáže, že od pervitinu abstinuje, že s ním bydlet nechcete. Zkuste si představit situaci, že byste spolu teď začali bydlet a přítel vaše podmínky nesplnil a bral by pervitin dál - bylo o hodně obtížnější vztah ukončit, uhájit si svůj prostor. Co se týče těch šancí - je potřeba si uvědomit, že pokud si stanovíte nějaké podmínky a také sankce za jejich nedodržení, že je pak potřeba své výhrůžky splnit. Protože jinak se dostáváte do bludného kruhu, necháváte sebou pouze manipulovat a přítel si pak může být jistý, že i když bude brát dál, že se nic nepřihodí, protože vždy dostane "další šanci". Nebude mít důvod své chování změnit. Víte sama, kolikátá je tohle již šance - dle mých propočtů čtvrtá... Myslím, že je docela rozumné příteli nabídnout, že můžete spolu s ním vyhledat nějakou odbornou pomoc. Nemá smysl čekat na to, až to "nebude schopen zvládnout sám", protože podle toho, co píšete, už teď to není moc schopen zvládnout sám - kdyby byl, nebyly by testy třikrát za sebou pozitivní. Vyhledání odborné pomoci může být také jednou z Vašich podmínek - pokud ji nebude chtít využít, tak to obvykle znamená, že nic moc měnit nechce - že o změně svého chování pouze mluví... Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit někoho z kolegů, kam byste se mohli obrátit. Zatím držím palce.