pomoc rodičům
XY
Dobrý den. Mám 19 letého syna, který již od osmé třídy kouří marihuanu, v poslední době jsem se od jeho kamarádů dověděl, že šňupe, předpokládám že asi pervitin.Jeho stav se po aplikaci drog v posledním období mění, začíná být hodně agresivní, hlavně vůči manželce. Došlo i k fyzickým kontaktům, které musela řešit policie.Kvůli drogám neukončil střední školu, nepracuje a odmítá se léčit, případně alespoň návštívit psychologa nebo psychiatra. Prosím o radu jak s ním komunikovat, jak se vůči němu chovat, jestli existuje možnost dostat ho na léčení? Závěrem bych prosil o kontakt na odborníky, případně organizace, které řeší drogovou problematiku v plzeňském a jihočeském kraji. Děkuji.

Odpověděl: Olina Kudová
Vašemu synovi je 19 let a za svůj život je z hlediska zákona plně odpovědný jedině on sám. Vy pro něj můžete být oporou pouze v momentech, kdy ji bude hledat. Nicméně nemůžete mu nic moc nařizovat, ani zakazovat. Jestliže on sám, nechce se svou situací nic dělat, vy mu svou pomoc nevnutíte. Žádné výčitky, vyhrožování ani zákazy v tomto směru nefungují. V současné situaci Vám mohu dát jen několik rad: 1. neodsuzujte syna, ale pouze jeho činy; 2. pokuste se být otevřený v momentě, když bude chtít něco změnit; 3.stanovte jasná a pevná pravidla a nenechte se zneužívat a 4.v neposlední řadě nezapomínejte na zbytek rodiny. Mnohem konkrétnější pomoc by Vám ve Vaší situaci mohla nabídnout jakákoli poradenská linka věnující se této problematice, případně kontaktní centrum. Ideální bude celou situaci podrobněji probrat přímo v nějakém kontaktním centru, případně se můžete obrátit na rodinného terapeuta. Je totiž dobré řešit celou záležitost z hlediska fungování rodinného systému. Níže uvádím vybrané kontakty na dvě centra. Pokud budete chtít kontaktů více, doporučuji nahlédnout do rubriky Kontakty v levém menu. Prev-centrum o. s. KOTEC (www.kotec.cz) Cheb, Kamenná 5; tel: 739 570 101, 354 424 716 Centrum protidrogové prevence a terapie CPPT Plzeň - 377220325 Olina Kudová