První setkání
Dobrý den, včera jsem se u své dcery(17)přesvědčila, že se svým přítelem něco berou. Přišla večer s červenýma očima, které měly divný výraz, neznámý, zdála se apatická a když jsem se jí zeptala, vše popřela. On je starší o 5 let, vůbec se mi nelíbí. Dcera je u něho každý den po škole i o víkendech, doma se nezdrží a když chci aby byla někdy doma, dělá scény. Nikdy jsem se s drogami nesetkala a nevím co udělat. Děkuji

Odpověděl: Olina Kudová
Dobrý den, asi by bylo potřeba celou situaci zmapovat a probrat s odborníkem osobně. Dcera ještě není plnoletá, takže jste za ni ještě právně odpovědná a můžete se do situace vložit aktivněji. Jedním problémem by mohlo být experimentování s drogami, jako další problém bych viděla to, že dcera nerespektuje pravidla vaší rodiny. V tomto případě je potřeba, aby se do řešení situace, pokud je to možné, zapojili oba rodiče, stanovili jasná pravidla a shodně trvali na jejich dodržování. Vaše dcera musí dostat jasné informace a velmi zřetelné hranice. Měla by vědět, že pokud pravidla dodržovat nebude, dojde k nějakému postihu. Velmi důležité je však vše dodržet, pokud skutečně pravidla poruší. Jinak by vše bylo zbytečné. Rozhodně nefungují metody typu vyžadování slibů, zesměšňování její, zálib, kamarádů či přítele, vyhrožování apod. Víte se dočtete na www.odrogach.cz . Na této stránce je celá část věnovaná rodičům a najdete zde i mnoho jiných důležitých informací a rad, které by vám ve vaši situaci mohly být užitečné.. Pokud jde o podezření o užívání drog, bylo by dobré si s dcerou promluvit. Narovinu se jí zeptat, jak to je; povědět jí,jak celou situaci vidíte vy a proč máte o ni strach. Případně, pokud budete mít pochyby, jí můžete udělat test na drogy (je běžně k dostání v lékárnách za přibližně 100 Kč). Je nezbytné, aby oba rodiče vyjádřili jasně negativní a stejný postoj k drogám a vyžadovali po dítěti jeho akceptování. Optimální by bylo kontaktovat poradnu pro rodiče, pedagogicko-psychologickou poradnu nebo psychologa zaměřeného na rodinnou terapii a opravdu vše probrat osobně. Kontakty najdete v rubrice "Kontakty" v levém menu této stránky. Přeji vám pevné nervy a hodně štěstí! Olina Kudová