prosím o radu
j
Dobrý den, pokusím se co nejpřesěji popsat situaci, s kterou potřebuji poradit. Můj přítel bere přibližně od prosince 06 pervitin, užívá téměř každý víkend, ze začátku to přede mnou skrýval, protože můj přístup k drogám je negativní, po tom, co jsem mu pervitin našla sliboval, že toho nechá, že mě nechce ztratit a podobně, toto se opakovalo dvakrát, dala jsem mu poslední, třetí šanci a potom, co jsem nebyla schopná mu v tomto věřit jsme se dohodli na testování pomocí rychlých testů. Včerejší test byl opět pozitivní. Sdělila jsem mu, že od něj odcházím, on opět slíboval to, co předtím a že testy si bude sám kupovat, protože mě nechce ztratit. Dali jsme si týden na rozmyšlenou, ale nevím jak dál, jestli dát další šanci, kontrolovat testy, trápit se anebo to vzdát...

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že jste postupovala velice rozumně a že Vaše požadavky jsou oprávněné. Pokud přítel dostal již tři šance, aby se svým problémem něco udělal a nebyl schopný se k tomu postavit, tak si nemyslím, že by další šanci skutečně využil tak, jak byste chtěla. Partnerský vztah skutečně není o tom, aby se jeden z partnerů trápil, kontroloval druhého a žil v neustálých obavách, co ten druhý vyvede. Váš přítel bere pervitin už skoro rok, skrýval to před Vámi, několikrát se Vás snažil přesvědčit, že s tím přestane a nepřestal. Sice tvrdí, že Vás nechce ztratit, ale není schopen pro to nic udělat. Nejste zodpovědná za to, co dělá a ani nemáte povinnost mu pomáhat nebo se ho snažit přesvědčit, aby drogy nebral, zvlášť, když on s tím zjevně nic dělat nechce. Měla byste myslet také na sebe a co je pro Vás snesitelné a co už ne, co vlastně ten vztah pro Vás znamená, jestli Vy jste šťastná a spokojená... Myslím, že si v závěru dotazu odpovídáte sama - na jedné straně sice můžete dát příteli další šanci, ale to znamená, jak sama píšete "kontrolovat testy, trápit se" a na druhé straně se můžete vydat svojí cestou a nechat přítele, aby si své problémy s drogami řešil sám. Rozhodnutí je samozřejmě na Vás, ale udělejte ho s ohledem na sebe, nikoli na přítele. Přeji hodně štěstí a držím palce.