GHB, gabba..
klubber
Zdravím, mám dotaz ohledně kombinací GHB+něco. Slyšel jsem, že se tato látka nesmí kombinovat s alkoholem. Jaká rizika má přesně tato kombinace? A jak velká je "pravděpodobnost" že k něčemu takovému dojde či kdo je náchylnější ke špatnému prožitku? Ptám se protože jsem slyšel že je to prý VELMI(!) nebezpečné, přitom např. britští klubeři toto dávaj dost často a "normálně" ;-) Dále mě ještě zajímá kombinace gabby spolu s MDMA. Díky

Odpověděl: Bára Orlíková
Podle informací ze spřízněného webu www.extc.cz se v případě GHB jedná zpravidla o "bezbarvou tekutinu (odtud též názvy tekutá Extáze, liquid E nebo liquid Ecstasy), zřídka o bílý prášek, s výraznou slanou chutí, bez zápachu, výjimečně jako bílý prášek v kapslích. Přesto je po smíchání s nápojem těžko rozeznatelná. Odtud plyne její zneužívání jako uspávacího prostředku (prostitutky tak uspávají své zákazníky) či k odbourání zábran (muži ho kapou ženám tajně do pití, aby byly "povolnější"). Tato aplikace (byť nevyžádaná) je však velmi nebezpečná, neboť kombinace i malého množství GHB s alkoholem může přivodit symptomy podobné předávkování (hluboký spánek, případně i úmrtí)." Největší rizika GHB spočívají v oslabení respirace, což může mít v kombinaci s jinou látkou s tlumivým účinkem (např. alkoholem, benzodiazepiny nebo opiáty) za následek zastavení dechu. Co se týče kombinace s extází, tak obecně platí, že jakákoli kombinace drog zvyšuje výrazně riziko výskytu nežádoucích/vedlejších účinků. V případě extáze ale vidím největší riziko v tom, že tableta nemusí obsahovat (pouze) MDMA a tím se vystavujete naprosto nepředvídatelné a potenciálně velmi nebezpečné kombinaci (např. s ketaminem nebo PMA). Více o extázi najdete například na www.lf3.cuni.cz/drogy. Pokud vládnete angličtinou, tak najdete řadu podrobností o GHB na následujícím webu (včetně odkazů na odbornou literaturu): www.erowid.org/chemicals/ghb. Pokud britští klubeři užívají GHB a alkohol dohromady, neznamená to, že tato kombinace není nebezpečná. Podle posledních informací, které mám z Evropského monitorovacího centra pro drogy a drogové závislosti, má zrovna Británie dost velký problém s GHB a zdravotními problémy souvisejícími s GHB a také s řadou úmrtí ve spojitosti s GHB. Chápu ovšem, že informace z výzkumu nejsou běžnou součástí debat na parties a že člověk má většinou informace typu "kamarádi povídali, že..." :-) Pokud ovšem dostupné informace nyní máte - opatrnost se dle mého názoru vyplatí.