Žádost o radu
iva
Dobrý den, zjistila jsem, že můj přítel příležitostně bere pervitin. Již v dřívějších letech s tím měl problémy, údajně bral pravidelně a v mnohem větším množství. /kok., ext., pervitin/ Nyní je to nárazové, s abst. pauzami třeba 3 měsíce. Trápí mě nejen samotný fakt, že s drogami úplně neskončil, ale v poslední době jsem si všimla častého zapomínání běžných věcí - pozoruji u něj problémy s krátkodobou pamětí. On sám si na to také stěžuje. Může to souviset s drogami? Je možné to řešit např. magneB6, B1, kalikorem? Popř. něčím jiným? Jak mu mohu pomoci v úplné abstinenci, kterou by sám chtěl - ale zatím se mu nedaří. Děkuji za radu.

Odpověděl: Olina Kudová
Dobrý den, narušení krátkodobé paměti s užíváním drog souviset může, často třeba s užíváním marihuany. Ovšem lepší než přemýšlet o tom, co by na paměť pomohlo, jaký preparát, je spíše přemýšlet o tom, že by bylo vhodné s drogami přestat. Pokud by měl přítel opravdu zájem a chtěl by to probrat, odkažte ho na Kontaktní centrum ve Vašem okolí (buď znovu napište odkud jste a nebo se podívejte do rubriky Kontakty v levém menu). Rozhodně mu můžete říct, jak se cítíte, z čeho máte obavy, co se Vám nelíbí na jeho chování ... zkuste však zůstat u sebe samotné. Nekritizujte, nevyčítejte, neútočte, nevyhrožujte apod. Můžete mu dát i ultimátum - buď já nebo drogy - ale pak byste ho měla dodržet i Vy sama. Rozhodně si dejte pozor na to, abyste se nedostala do stavu, kdy budete chtít přítele zachránit, a on bude Vaši pomoc jenom zneužívat. Lidé, kteří drogy berou, jsou v tom tak trochu mistři. Vztahy, které mívají s lidmi, bývají podobné vztahům k droze - říká se tomu spoluzávislost. Určete si jasné hranice. Ujasněte si, co už bude za těmito hranicemi a nehýbejte s nimi. Možná zjistíte, že už samotný fakt, že drogy bere, leží za touto hranicí. Pak by bylo vhodnější vztah ukončit. Možně za touto hranicí bude až moment, kdy Vám nabídne drogu, možná to bude až okamžik, kdy by Vám něco ukradl, podvedl by Vás, uhodil, psychicky vydíral apod. Vím, že tohle zní hodně tvrdě. Zkuste myslet v tuhle chvíli na sebe. Být s člověkem, který bere drogy, byť rekreačně, nemusí žádná legrace! A je na Vás, pro co se rozhodnete.